Otevřít menu
Doprava dnes
-

Generální ředitel Chládek&Tintěra Jan Kokeš: Válka na Ukrajině má na stavební zakázky zásadní vliv

Společnost Chládek & Tintěra, a.s. je na českém trhu velmi známá a patří mezi zkušené společnosti, které nejsou v oboru nováčky. Stále však musí, stejně jako všichni ostatní, překonávat výrazné překážky. Poslední dva roky se jedná o pandemii, nyní válka na Ukrajině. Co na to generální ředitel společnosti Chládek & Tintěra, a.s. Ing. Jan Kokeš.

12:25 / 25. dubna 2022
Generální ředitel Chládek&Tintěra Jan Kokeš: Válka na Ukrajině má na stavební zakázky zásadní vliv

Pane řediteli, jaký byl rok 2021 z pohledu úspěchů a finančních výsledků vaší společnosti. Dařilo se podle představ?

Z mého osobního pohledu jsem si loňský rok představoval jinak. Právě teď na konci března nám končí hospodářský rok. Výsledky jsou dobré, mohu být spokojený. Přesto celkový dojem je rozpačitý. Po dvou letech fungování v pandemii, při tragickém přístupu předchozí vlády k dané situaci, náladě obyvatel, a právě teď při současnému dění na Ukrajině jsem frustrovaný. Žijeme v 21. století a sledujeme válku v Evropě. Evropská unie se nedokáže shodnout na potřebné pomoci a sankcích. U nás jen pomalu zjišťujeme, co všechno tu patří ruským oligarchům podporujícím Putina a nejsme schopni nijak zasáhnout. Vidíme to i ve stavebnictví a tiše mlčíme. Nemyslíte, že je to velmi smutné? Každý ať si to přebere po svém.      

Jaký čekáte rok 2022 a jak máte aktuálně naplněný zásobník práce?

Rok 2022 bude určitě horší než ten stávající. Stát nemá peníze, téma infrastruktury a zejména oblast železnice to velmi pociťuje. Právě naší společnosti zrušili v listopadu loňského roku velkou vyhranou zakázku za 1,55 miliardy korun. Její příprava od zahájení výběrového řízení trvala bezmála 1 rok a práce to byla zbytečná. Z mého pohledu je to neomluvitelné. Za dobu mého působení u společnosti se nám toto stalo už dvakrát a musím říci, že se cítíme poškozeni. Další zakázky se nevyhlašují, opravné práce na železnici se téměř zastavily a společnost je závislá na vyhraných zakázkách z minulých let. Je to zvláštní doba, ale zvládneme ji.    

Na jaké stavby budete v roce 2022 nejvíce pyšný? 
Víte, ve své podstatě jsem pyšný na jakoukoli stavbu, kterou dokončíme. Jsem přesvědčen a dostávám i zpětnou vazbu od našich investorů, že práci, kterou odvádíme, děláme opravdu dobře. Velmi mě to těší a vážím si toho. Osobně se těším na dokončení stavby železniční stanice Roudnice nad Labem.   

Od roku 2020 tu byla pandemie, nyní válka na Ukrajině. To vše výrazně ovlivňuje dění v ekonomice a na trhu práce. Jak se dokážete s těmito vlivy popasovat?

Pandemie výrazně nezměnila stav podnikání v oblasti stavebnictví z pohledu využívaných technologií, využití moderních postupů, techniky a v neposlední řadě využití nových materiálů a technologií. Co se zásadně změnilo je finanční situace a možnosti jednotlivých investorů. Počínaje státem, krajem, městem a obcí a konče soukromým subjektem, každý musí dobře počítat a hospodařit. Peníze chybí. Stát se dostal do obrovských dluhů, které mají samozřejmě vliv i na další veřejné i privátní subjekty. Naše společnost se účastní zejména otevřených výběrových řízení, která byla drasticky omezena. Objem a množství veřejných zakázek se snížilo a bohužel některé byly i zcela zrušeny. Dalším problémem je samozřejmě i válka na Ukrajině. Dle mého názoru má válka na Ukrajině zásadní vliv na současný stav stavebních zakázek na našem trhu. Dramaticky rostoucí ceny vstupů, nedostatek pracovníků, růst cen PHM a obecně růst inflace, který nepamatujeme, propad veřejných financí a s tím spojený růst cen úvěrů přináší zásadní problémy v realizaci stavebních zakázek a rovněž i v nabídce nových stavebních prací. Mnohdy ceny rostou v desítkách procent. To vše je třeba zapracovat do ceny nabízené práce, možností investora a schopností plnit nabízenou zakázku. Přesto všechno cítím povinnost a chci zdůraznit, že osobně jsem pro maximální možné sankce proti Ruské federaci a osobám, které ji podporují. Považuji za velmi smutné a nekorektní, když naše republika není schopna a ochotna tyto sankce uvést v život, a to zejména na vlastním území. Chápu, že prosazovat je i mimo naši republiku je velmi složité, ale měli bychom se zasazovat o jejich prosazení v celé Evropské unii.    

Nebude právě na pracovních pozicích prostor pro ukrajinské lidi, kteří uprchli před válkou? 

Jistě bude určitý prostor pro nalezení pracovních míst pro lidi, kteří prchají před válkou. Ovšem oblast stavebnictví ze své podstaty zaměstnává v řemeslných profesích především muže. V současné době to tedy znamená spíše odliv těchto zaměstnanců, kteří jdou bránit svou vlast. Ano, do budoucna v řádu let dojde k tomu, že se část těchto rodin etabluje zde u nás, začlení se, naučí jazyk a budou se ucházet o pracovní místa na všech úrovních. Myslím, že budou kvalitní pracovní silou. V současné době byla nezaměstnanost velmi nízká a neumožňovala nalezení kvalitních pracovníků.

Můžete prozradit, na jakých nejvýznamnějších akcích nyní děláte, a jaké další velké akce vás zajímají do budoucna?

Je to jednoduché. Velmi razantní snížení investic do veřejných zakázek souvisejících s dopravní infrastrukturou nás nutí zajímat se o všechny veřejné zakázky. Bohužel nejsme schopni vzhledem k požadovaným kvalifikačním předpokladům nabízet veškeré veřejné zakázky. Jsme významná česká stavební firma, jedna z posledních na českém trhu a nulová podpora domácích firem ze strany státu nás přesto donutí hledat strategického partnera. Je smutné sledovat, jak státy v celé EU podporují své firmy a u nás je to spíše naopak. Náš další připravovaný krok může razantně změnit naši pozici. Uvidíme, jak se situace na stavebním trhu vyvine. Co se týče stávajících akcí v tuto chvíli realizujeme rekonstrukce stanice Bohosudov, Plzeň-Lobzy a třeba rekonstrukce tramvajové trati Most-Litvínov a třeba právě žst. Roudnice nad Labem. Jedná se o akce v souhrnném objemu přesahujícím 2,5 miliardy korun. V tuto chvíli naše společnost očekává kladné rozhodnutí na zakázku rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích, jejíž objem dosahuje téměř čtvrt miliardy korun. Jedná se o památkově chráněnou budovu a jednu z dominant města, která po rekonstrukci určitě bude v budoucnu chloubou města, Správy železnic a věřím, že i naší společnosti.  

Před rokem jste řekl, že vám digitalizace ve stavebnictví dělá velké starosti. Změnilo se něco?

Stále máme co dohánět. Ani dnes ještě nemohu říct, že digitalizace přinesla tolik potřebné zjednodušení. Doba kompletace nabídky na veřejnou zakázku včetně jejího elektronického podepisování je stále složitější a časově náročnější než byla v době před elektronizací. Přesto chci věřit, že v brzké době konečně dojde k faktickému zjednodušení. Pořád jsem přesvědčen, že je to krok správným směrem.

Jaké očekáváte vaše zapojení v obřím projektu vysokorychlostních tratí v České republice. Bude vaše společnost usilovat o realizaci některých zakázek? 

Jde o dlouhodobou přípravu a nalezení strategického partnera. Zcela jistě je to ohromná příležitost a my nechceme a nezůstaneme mimo. Pro nás se jedná o zásadní oblast spojenou s budoucností společnosti.

Publikoval: Mgr. Petr Dejnožka

Generální ředitel Chládek&Tintěra Jan Kokeš: Válka na Ukrajině má na stavební zakázky zásadní vliv . Generální ředitel Chládek&Tintěra Jan Kokeš: Válka na Ukrajině má na stavební zakázky zásadní vliv .
zpět na články

inzerce

nahoru