Otevřít menu
Doprava dnes
-

Hele, motorka! Nová kampaň bojuje za bezpečí motorkářů

Motocyklisté jsou jednou z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu. I přesto, že jejich počet na českých silnicích každoročně roste, riziko vážné nehody zůstává stále vysoké.

11:15 / 10. června 2025
Hele, motorka! Nová kampaň bojuje za bezpečí motorkářůi

Foto: AI

Nová kampaň Ministerstva dopravy a BESIP s názvem „Hele, motorka!“ chce tuto realitu změnit – cílem je naučit řidiče aut lépe vnímat přítomnost motorkářů a předcházet tragédiím, které často vznikají z pouhé nepozornosti.

Zrádná přehlédnutí a špatné odhady za volantem

Až čtyřicet procent nehod, při kterých je zraněn motocyklista, způsobí řidiči osobních vozidel. Nejčastěji jde o situace, kdy řidič nedá přednost při odbočování vlevo nebo přehlédne motorku při vjíždění z vedlejší silnice. K rizikovým momentům však patří i předjíždění bez kontroly mrtvých úhlů nebo bez správného využívání zrcátek při změně jízdního pruhu. Motorkáři jsou na silnicích často bráni jako "menší hrozba", jejich silueta nezapadá do běžného vizuálního vzorce a řidičům aut pak jednoduše „zmizí z očí“. K tomu přispívá i tzv. SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“), na který upozorňují neuropsychologové. Mozek často ignoruje menší objekty, které se pohybují jinak než vozidla – a právě motocykly jsou typickým příkladem. Řidič se může i vědomě podívat jejich směrem, ale mozek jednoduše nepřenese informaci o jejich přítomnosti do vědomého vnímání.

Ambasadoři kampaně i ministerstvo varují: Trend se u motorkářů nezlepšuje

Kampaň „Hele, motorka!“ má být odpovědí na smutná čísla. Zatímco u jiných skupin účastníků silničního provozu se počet nehod a zranění dlouhodobě snižuje, u motorkářů tento pozitivní vývoj chybí. Právě proto se BESIP rozhodl zaměřit svou pozornost na tuto rizikovou skupinu a vytvořit kampaň, která využívá nejen statistiky, ale i poznatky z výzkumu a neurovědy. Do kampaně byli zapojeni tři ambasadoři z praxe: dopravní psycholog, záchranářka a dopravní policista. Každý z nich má s následky nehod denně zkušenosti a společně upozorňují na to, že včasná pozornost může zachránit život. Ministr dopravy Martin Kupka věří, že kampaně tohoto typu mají skutečný dopad. Podle něj by měly sloužit nejen jako varování, ale hlavně jako prostředek pro změnu chování na silnicích. Projekt „Hele, motorka!“ tak není moralistickým apelem, ale konkrétním krokem směrem k vyšší bezpečnosti. Motocyklisté tvoří až pětinu těžce zraněných účastníků silničního provozu, a pravděpodobnost, že se stanou obětí vážné nehody, je 16 až 20krát vyšší než u řidičů aut. Přitom motorkaři často dodržují předpisy a chovají se defenzivně – hlavní nebezpečí pro ně představuje nepozornost ostatních.

Kreativní forma kampaně a výzva pro řidiče: Řekněte si „Hele, motorka!“

Kampaň se od ostatních liší nejen tématem, ale i formou. Vizuály kampaně byly inspirovány psychologickými testy – například známým Rorschachovým testem nebo testem barvosleposti. Jejich cílem je vyvolat aktivní vnímání objektu na obrázku, tedy motorky. Divák je pak vyzván, aby si při spatření motocyklu nahlas řekl heslo kampaně – „Hele, motorka!“. Tento jednoduchý trik má podle autorů kampaně zvýšit šanci, že si řidič motorku opravdu uvědomí a zareaguje včas. Do kampaně se zapojily i známé osobnosti jako TMBK nebo Marta Jandová a vizuály se objevily nejen v médiích, ale i přímo v ulicích. Například v Praze bylo na místech s častým výskytem motorkářů umístěno 362 balónků s nápisem „Hele, motorka!“ – právě tolik jezdců totiž přišlo o život na českých silnicích za posledních pět let. Od léta se kampaň rozšíří o hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři ukážou reálné rizikové situace, se kterými se motocyklisté setkávají. Součástí osvětové činnosti budou i rozhlasové vstupy a spolupráce s regionálními partnery, například autoškolami či záchrannými složkami.

Větší pozornost může zachránit život

Motorkáři nejsou nepřátelé na silnici – jsou to partneři v dopravním provozu. Kampaň „Hele, motorka!“ si klade za cíl přenést tuto myšlenku do hlav všech řidičů. Největší nehodovost motorkářů je způsobena nikoli agresivitou, ale prostou nepozorností. A právě tu lze cílenou kampaní výrazně zmenšit. Na webu helemotorka.cz lze najít další podrobnosti o projektu i tipy pro bezpečnější jízdu. Pokud kampaň přispěje ke snížení i jen jediného fatálního střetu, pak svůj cíl splnila.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: Ministerstvo dopravy

zpět na články

inzerce

nahoru