Hradec Králové uchová torzo železného mostu z roku 1907, uloží jej na letišti
Město Hradec Králové uchová dvě torza historického železného mostu ze čtvrti Svinary. Specializovaná firma dnes vpodvečer zahájila jejich přesun na letiště. Stěhovací operace dvou mostních segmentů o celkové váze přes 50 tun by měla skončit v noci z dneška na úterý. ČTK to řekla mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová.
Most stál nad řekou Orlicí od roku 1907 do roku 2018, od té doby jeho torzo leželo obehnáno plotem na břehu Orlice vedle nového mostu.
Nýtovaný most plukovníka Šrámka nechal Královéhradecký kraj kvůli zchátralosti v roce 2018 zbourat. Nový moderní most kraj na místě železného mostu otevřel v květnu 2019. Polovinu mostu následně kraj daroval městu. Město si jej vyžádalo proto, aby jej zachovalo budoucím generacím jako ukázku umu tehdejších stavitelů.
K naložení torz mostu o délkách 14 a 22 metrů firma použila jeden jeřáb a dva tahače se speciálními podvalníky. Na letišti, které patří městu, dělníci konstrukci otryskají a ošetří ochranným nátěrem. Převoz a ošetření mostu by měly přijít na zhruba dva miliony korun. Po celkové repasi by v budoucnu z torza mohla být například lávka pro přemostění Piletického potoka za obchodním centrem Kaufland.
Až do loňského léta byl osud mostu nejasný. Město se torzem začalo zabývat po té, co mu z kraje v červnu 2021 přišla výzva, aby s mostem začalo něco dělat. Pokud by konstrukce dál chátrala na břehu řeky, bylo hejtmanství připravené darovací smlouvu vypovědět a nechat torzo mostu zlikvidovat do šrotu. Hradečtí zastupitelé pak v srpnu rozhodli o záchraně torza a jeho přesunu na letiště.
Pro zachování a další využití mostu byl především radní města Adam Záruba (Změna pro Hradec). "Most je jediný, jeho likvidace by byla nevratná," řekl. Někteří zastupitelé z ANO se pozastavovali nad tím, že záchrana mostu a jeho nová instalace za desítky milionů korun nemá ekonomický smysl. "Město potřebuje peníze na důležitější věci, například opravu podchodu na třídě Karla IV.," mínil radní Jiří Langer (za ANO).
Nový svinarský most, který je důležitý pro dopravu ve východní části města, přišel Královéhradecký kraj na 80 milionů korun. Má rozpětí 75 metrů a má dva jízdní pruhy a chodník, zatímco původní nýtovaný most měl jeden jízdní pruh a vedlejší lávku pro pěší. Nový most má jen jedno pole. Původní most byl složený ze dvou polí, která uprostřed podpíral kamenný pilíř.
Publikoval: Bc. Filip Červinka (zdroj: ČTK)