Otevřít menu
Doprava dnes
-

Inspekce silniční dopravy: Nové kontroly od 2025

Od 1. července 2025 dojde v České republice k významné změně v oblasti silniční dopravy. Centrum služeb pro silniční dopravu (CSDD) se transformuje na Inspekci silniční dopravy (INSID), která získá širší pravomoci a nové vybavení pro efektivnější kontrolu vozidel, zejména nákladních automobilů a autobusů.

9:29 / 13. března 2025
Inspekce silniční dopravy: Nové kontroly od 2025i

Foto: mdcr

„Experti z Centra pro silniční dopravu vyrazí od 1. července pod novým názvem Inspekce silniční dopravy na kontroly především kamionů, a to bez asistence policie nebo celní správy. Kontrolovat budou povinné přestávky a odpočinky řidičů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a budou také odhalovat manipulace s tachografy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Pravomoc INSID

Inspektoři silniční dopravy budou nově vykonávat kontroly nejen přímo na silnicích, ale také přímo v provozovnách dopravních společností. INSID bude mít pravomoc zastavovat vozidla a provádět jejich technické kontroly přímo v provozu, včetně měření emisí a vážení nákladu. Inspektoři se také zaměří na kontrolu dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů, horní hranice pokuty byla navýšena z dosavadních 350 000 Kč na 500 000 Kč, což by mělo motivovat dopravce k důslednějšímu dodržování předpisů. V případě zjištění nedostatků budou inspektoři oprávněni ukládat pokuty na místě, vybírat kauce, zabránit v další jízdě nebo odebrat registrační značky a technické průkazy vozidel.

INSID bude disponovat 22 mobilními jednotkami, z nichž dvě budou specializovány na měření emisí a další dvě na technické kontroly vozidel. Inspekční vozidla budou vybavena modrými majáky a reflexními prvky, což zvýší jejich viditelnost a autoritu na silnicích.

Jaké další změny přinese novela zákona?

Novela zákona upravuje provoz autonomních vozidel, která budou schopna řídit sama. V těchto případech se na řidiče nebudou vztahovat běžná pravidla silničního provozu, jelikož povinnosti převezme automatizovaný systém vozidla. Řidič však musí být připraven převzít kontrolu v případě výzvy od systému. Pokud dojde k přestupku během autonomního řízení, odpovědnost ponese vozidlo a jeho systém, nikoli provozovatel. Každé autonomní vozidlo bude vybaveno černou skříňkou, která zaznamenává údaje o jízdě a v případě potřeby musí být zpřístupněna policii k vyšetřování incidentů.

Novela umožní vyřídit nové řidičské průkazy, výměny nebo karty řidiče online přes Portál dopravy, bez nutnosti návštěvy úřadu. Doklad si pak lze vyzvednout na výdejním místě nebo v boxu. „Zároveň osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat až na převzetí dokladu. Nebude také nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz, bude ale povinnost jej zlikvidovat,“řekl poslanec Ivan Adamec, který návrh předložil.

Novinkou v oblasti technických kontrol je prodloužení platnosti evidenční kontroly na dva roky, což srovnává dobu platnosti s pravidelnými technickými prohlídkami. Zároveň bude zavedena evidence přestupků provozovatelů stanic technické kontroly, stanic měření emisí a kontrolních techniků v informačním systému technických prohlídek. Tento systém bude zahrnovat i dozor nad jejich činností. Cílem těchto změn je zajistit lepší kontrolu kvality a odbornosti stanic a umožnit odebrání oprávnění při opakovaném porušování povinností. V roce 2025 se také očekává další digitalizace procesu, která usnadní přístup k údajům a zlepší komunikaci mezi orgány a provozovateli vozidel.

 

Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.mdcr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru