InterJety už najely 10 milionů kilometrů
Deset jednotek Interjet zdolalo dohromady vzdálenost, která odpovídá třinácti cestám z planety Země na Měsíc a zase zpátky. Nyní všechny jednotky postupně vyrazí na plánovanou obnovu do šumperského závodu Škoda Pars.
V jízdním řádu 2022 uvedla společnost České dráhy do provozu deset moderních netrakčních jednotek InterJet. Aktuálně má každá tato jednotka najeto přibližně jeden milion kilometrů.
„To ilustruje jejich velké vytížení a vysokou disponibilitu. Každá jednotka najede denně více než 900 kilometrů a jejich hlavní využití je na vnitrostátních vlacích Západní expres a Krušnohor mezi Prahou a Chebem, kde si u našich cestujících získaly velkou oblibu a na železnici přilákaly další cestující,“ popsal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Národní dopravce pořídil deset pětivozových jednotek InterJet u společnosti Siemens, přičemž část výroby se odehrála i v ostravském závodě firmy Škoda Group.
Plánovaný servis jednotek
Nyní všechny jednotky poputují do šumperského závodu Škoda Pars ze skupiny Škoda Group na plánovanou obnovu stupně R1. Obnovy všech jednotek proběhnou během jednoho roku.
„Mezi přednostmi nových souprav je vyšší kilometrický proběh předepsaný výrobcem pro přistavení do vyšších periodických obnov. To přispívá k vyšší efektivitě provozu. Například vyvazovací obnova R1 probíhá u starších osobních vozů po půl milionu kilometrů, u modernějších vozů typu UIC-Z je to tři čtvrtě milionu kilometrů a nejmodernější InterJety mohou najet až 1,2 milionu kilometrů,“ vysvětlil Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
V rámci obnovy stupně R1 bude na jednotkách Interjet provedeno vyvázání podvozků. Dále dojde na kompletní revizi a kontrolu dvojkolí a brzd. Prohlídku absolvují také další technické celky související s pojezdem vlaku. Pokud budou objeveny nevyhovující díly, dodavatel provede jejich výměnu.
Ke zkrácení obnovy až na polovinu standardního času bude využit výměnný systém podvozků, který za tímto účelem České dráhy pořídily. Plánovanou obnovu zakončí jednotky InterJet zkušební jízdou o rychlosti 160 km/h.
Pohodlné cestování
Moderní vlakové jednotky InterJet poskytují cestujícím komfortní jízdu. Součástí výbavy jednotek je totiž klimatizace, palubní Wi-Fi síť, palubní zábavní a informační systém, zásuvky 230 V 50 Hz a USB porty pro napájení cestovní elektroniky. Rodiče malých dětí jistě ocení také dětské kino či místa vyhrazená pro kočárky.
Interjety nabízejí pasažérům velkoprostorové uspořádání s místy za sebou i proti sobě a se stoly. Speciálně upravená okna pak umožňují snazší průchod mobilního signálu.
Výjimečností ucelené netrakční jednotky je zakončení standardními UIC přechody na obou koncích, což umožňuje přidávat další typy vozů v závislosti na poptávce po cestování.
Další parametry
Délka jedné jednotky je 132 metrů a každý InterJet nabízí 333 míst k sezení. Maximální rychlost, které mohou Interjety dosahovat, je 200 km/h.
Cestující se jimi mohou svézt zejména na Západních expresech Praha – Plzeň – Cheb a Krušnohory Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: ČD)
