IRU: Podpora nové novely o snižování emisí CO₂
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) vyjádřila pozitivní stanovisko k nedávné novele Evropské unie, která zavádí větší flexibilitu pro výrobce automobilů při plnění cílů snižování emisí oxidu uhličitého (CO₂) u osobních a dodávkových vozidel.
Tato novela je součástí širšího evropského rámce, jehož cílem je dosáhnout klimatických cílů stanovených Evropskou komisí, konkrétně snížení emisí CO₂ do roku 2030 a v dlouhodobém horizontu i dosažení uhlíkové neutrality.
Nová pravidla pro výpočet emisí CO₂
Navrhovaná změna umožňuje výrobcům vypočítávat emise CO₂ v rámci celého vozového parku v tříletém průměru (2025 - 2027) namísto ročního, což poskytuje dočasnou úlevu, protože míra registrace elektromobilů zůstává nižší, než se předpokládalo. Cílem této flexibility je snížit okamžitá rizika sankcí a umožnit postupnější přizpůsobování. Komise potvrdila, že úplná revize nařízení, původně plánovaná na rok 2026, se nyní uskuteční v druhé polovině roku 2025. Tento zrychlený harmonogram je nezbytný pro přizpůsobení regulačního rámce tržní realitě a vyvíjejícím se dekarbonizačním technologiím.
IRU ocenila tuto flexibilitu, která umožňuje výrobcům automobilů flexibilně přistupovat k technologickým výzvám, které s sebou přináší přechod na čistší a ekologičtější vozidla. Upozornila však, že je třeba k těmto krokům přistupovat s širší, dlouhodobou perspektivou. Podle IRU je nutné, aby revize regulačních rámců byla co nejvíce realistická, a to nejen s ohledem na současný stav automobilového průmyslu, ale také na různé regionální a technologické rozdíly.
Flexibilita EU pro automobilky v boji proti emisím
Nová legislativa EU nabízí automobilkám větší flexibilitu při plnění cílů na snížení emisí CO₂. Mezi klíčové změny patří možnost obchodování s emisními kredity mezi výrobci a přechodné období pro přechod na elektrická vozidla, což pomáhá zmírnit ekonomické a technické výzvy spojené s výrobou ekologičtějších vozů. Evropská unie tímto krokem reaguje na rozmanitost výrobních procesů a vychází vstříc výzvám, jako jsou vysoké náklady na přechod na nové technologie a rozvoj infrastruktury pro elektromobily.
IRU upozorňuje, že tato opatření nejsou dostatečná pro dosažení skutečné dekarbonizace. IRU vyzývá k širší revizi evropských politik, která by měla zahrnovat podporu nejen elektrifikace osobních automobilů, ale i nákladní dopravy, alternativní paliva a zajištění infrastruktury pro ekologická paliva. Také zdůrazňuje, že veřejná a nákladní doprava, která rovněž produkuje vysoké emise CO₂, musí být součástí širšího dekarbonizačního rámce.
Výzvy pro výrobce a sektor
Podle IRU se však výrobci automobilů i širší dopravní sektor nacházejí před složitým úkolem, jak zvládnout rychlé tempo dekarbonizace a zároveň zachovat konkurenceschopnost a zajištění pracovních míst. Snížení emisí CO₂ v silniční dopravě vyžaduje komplexní přístup zahrnující nejen legislativní změny, ale i investice do výzkumu a inovací.
IRU zároveň varuje, že příliš rychlé zavádění přísných emisních limitů bez adekvátní podpory pro transformaci celého odvětví by mohlo mít negativní dopad na ekonomiku a zaměstnanost, přičemž by mohlo dojít k nevyrovnanému přechodu v různých částech EU, kde jsou podmínky pro elektrifikaci odlišné.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
