Jak přínosné jsou pro bezpečnost na železnici důležité simulátory?
Na tiskové konferenci Drážního úřadu a Ministerstva dopravy se probíral průzkum strojvedoucích, který řešil bezpečnost železniční dopravy. Obě instituce na něm postavilo mnohá opatření. Došlo i na simulátory, které slouží pro přípravu strojvůdců. Jaký názor na tyto technické pomůcky má Jiří Kolář ředitel Drážního úřadu a Tomáš Tóth z ČD Cargo?
V zahraničí jsou simulátory podporované
Simulátory jsou skvělou pomůckou pro výcvik nových, ale i stávajících strojvedoucích. Existují stolní PC simulátory, konzolové simulátory, 3D simulátory s virtuální realitou, simulátory s částečnou či celou replikou kabiny buď s dynamickými platformami nebo bez nich. V zahraničí jsou simulátory podporované. Nejvíce jich mají v Německu, kde je v provozu již celkem 21 „full-mission“ simulátorů v 11 centrech DB. Největší centrum je ve Fuldě, kde jich je instalováno celkem 5. Všechny simulátory jsou vybaveny věrnou replikou kabiny umístěnou na elektrické pohybové plošině. Obdobným směrem jdou v Rakousku, Itálii či Polsku.
Jiří Kolář na tiskové konferenci v pondělí 5. září uvedl, že simulátory pro strojvedoucí jsou z Evropské unie pouze doporučené, nejsou nařízené. Šéf Drážního úřadu však podotknul, že v budoucnu, pokud by se zvýšil počet simulátorů, které mají dopravci k dispozici, by mohl být výcvik na nich povinný. Aktuálně mají povinné lekce na simulátoru zaměstnanci Českých drah. Národní dopravce má dva simulátory, jeden z Praze a druhý v České Třebové. Brzy by mělo dojít k podpisu smlouvy na jeden kabinový simulátor pro ČD Cargo.
Simulátory nesimulují pouze běžný provoz
Drážní úřad si klade za cíl, aby simulátory byly pravidelnou a povinnou součástí vzdělávání strojvedoucích. Mělo by to vést k lepšímu zabezpečení kvalitního proškolení všech zaměstnanců (strojvedoucích) z používání a obsluhy evropského zabezpečovacího systému ETCS. Zvýšit by se měla kvalita výcviku a vzdělávání strojvedoucích, které je třeba připravovat zejména na chování v nestandardních a kritických situacích. Simulátory budou v budoucnu určeny pro strojvedoucí českých dopravců v aktivní službě s platnou licencí strojvedoucího, strojvedoucí cizích dopravců, kteří zajíždějí ze zahraničí na českou infrastrukturu, a pro strojvedoucí s pozastavenou licencí nebo jako součást zkoušky zvláštní odborné způsobilosti.
„Rádi bychom zkvalitnili výcvik strojvedoucích pomocí technický prvků, tedy simulátorů. Nejrozšířenější simulátory jsou v Německu, ten výcvik je tam špičkový. Ten výcvik je propracovaný,“ prozradil Jiří Kolář šéf Drážního úřadu a dodal: „Cílem není pouze jenom zabezpečit a seznámit kandidáty na strojvedoucí před získáním licencí, ale i pro stávající strojvedoucí při seznamování se systémem ETCS.“
Cyklus školení by měl být pro každého strojvedoucího jednou ročně, přičemž počet platných licencí v ČR u strojvedoucích je k 30.4. 2022 10 421, z toho je jich 337 nových.
„Z pohledu ČD Cargo mají simulátory důvody k pořízení. Zvýší kvalitu vzdělání nejenom pro nově nastupující strojvedoucí, ale i stávající strojvedoucí. Simulátory nesimulují pouze běžný provoz, ale i historicky vyšetřené mimořádné události. Máme ambici, abychom předcházeli těmto událostem tímto směrem,“ dodal k tématu šéf ČD Cargo za dopravce Tomáš Tóth.
Autor: Karel Geba
