Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jaké byly trendy a novinky v prodeji ojetých vozů v roce 2022?

Prodejní statistiky společnosti Auto ESA, která se řadí mezi největší prodejce ojetých vozů v ČR, ukázaly, jaké trendy a novinky vycházejí z roku 2022. V loňském roce se podle uvedené společnosti lidé přikláněli ke koupi malých úsporných vozů. Co dalšího zájemce o koupi ojetých vozů ovlivňovalo?

19:13 / 13. ledna 2023
Jaké byly trendy a novinky v prodeji ojetých vozů v roce 2022?i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MDČR.

V roce 2022 se naši klienti jednoznačně více zajímali o menší vozy

"V roce 2022 se naši klienti jednoznačně více zajímali o menší vozy s benzínovým motorem. A zaznamenali jsme i další trendy. Meziročně vzrostl zájem o bateriová elektrická vozidla a také o starší a levnější vozy – v důsledku čehož se zvýšilo průměrné stáří prodaných vozidel. Také se zvedla průměrná cena, a to jak v segmentu standardních ojetin, tak v i segmentu prémiových vozů," uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.

Nejprodávanější značkou v roce 2022 si v kategorii ojetých vozů držela Škoda se 33 %. Na druhém místě se nejvíce kupovaly automobily značky Volkswagen (12 %), dále Ford s 9 %. Seznam top značek dále doplňují Renault, Hyundai, Peugeot, Citroën, Opel, Kia, Dacia a Toyota. První desítka značek zůstává poměrně stabilní. Oproti roku 2021 Citroën předběhl Opel, Dacia se přemístila z posledního místa na deváté a desátá Toyota, nováček v TOP 10, vytlačila značku Audi na jedenácté místo. Nejprodávanějším modelem se stala Octavia II s podílem 6 %, následovaná Fabií I s podílem 5 % a Octavií III se 4 %. Další pozice v první desítce obsadily modely Fabia II, Golf, Focus, Passat, Fabia III, Octavia I a Rapid. Trendy se dotkly i paliva. Největší podíl v prodeji měla auta s benzínovým motorem (52 %) a naftová auta (46 %). Na třetí příčce se umístil pohon LPG (1,23 %), za ním elektrický pohon (0,34 %), CNG (0,33 %) a hybridní pohon (0,23 %). Největší meziroční změnou se stal přesun benzínových motorů z druhého na první místo. Důvodem podle společnosti je zvýšení zájmu o malé benzínové motory jako reakce na nejisté ceny paliv. S cenou paliv souvisí i nárůst prodejů elektrických vozů, které poprvé předstihly CNG a hybrid. Nejprodávanějším modelem mezi elektrickými vozy bylo Citigo (48 %), následované Leafem a i3 se stejnými podíly (13 %).

Zákazníci si vozy také vybírali podle karoserie. Nejprodávanější karoserií v roce 2022 byl hatchback (30 %). Na druhém místě se umístila karoserie kombi (29 %). Na třetím a čtvrtém místě spolu těsně soupeří SUV (11,5 %) a MPV (11 %). Nejvýznamnější změnou oproti roku 2021 je pokles podílu karoserií kombi. „V segmentu standardních ojetin byla v roce 2021 průměrná cena 195 696 Kč. V roce 2022 pak vzrostla na 200 399 Kč. Průměrné stáří vozu v tomto segmentu meziročně vzrostlo z 10,3 na 11,5 roku, což dokumentuje inklinaci zákazníků ke starším vozům z důvodu kompenzace zvýšených cen. V segmentu mladých prémiových ojetin se meziročně zvýšila průměrná cena ze 429 981 na 522 498 Kč. Tento segment celkově roste především z důvodu zpomalených dodávek nových aut,“ zaznělo z firmy.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Auto ESA a ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru