Kampaň na nádražích ukázala cestu k psychologické pomoci
Červencová iniciativa Správy železnic a Národního ústavu duševního zdraví pomohla rozšířit povědomí o odborné pomoci při řešení psychických potíží. Na speciální linku 116 123 se díky kampani obrátilo nejen více lidí trpících duševními problémy, ale i ti, kteří hledají pomoc pro své blízké.
Hlavním cílem spolupráce bylo zvýšit povědomí o tématu duševního zdraví. Podle dat organizace Cesty z krize, která provozuje Linku první psychické pomoci, přispěla měsíční kampaň na nádražích k nárůstu hovorů od lidí hledajících pomoc a na linku se začali obracet i ti, kteří dříve o této možnosti nevěděli.
„V naší statistice evidujeme kromě celkového počtu telefonátů i hovory s lidmi, kteří o sebevraždě nejen uvažují, ale už ji mají také naplánovanou. V průměru je takových hovorů 24 týdně. V červenci byl týdenní průměr 28,“ popisuje Jarmila Kubáňková, ředitelka Cesty z krize a metodička Linky 116 123. „Největší radost ale máme z toho, že se v červenci díky kampani ozvalo 25 lidí kvůli starosti o své blízké. Podrobně jsme s nimi probrali, jak nabídnout pomoc, aby k sebevražednému jednání vůbec nedošlo,“ dodává Kubáňková.
Možná nepřišel pozorovat vlaky, možná nevidí světlo na konci tunelu, zní hlavní sdělení letní kampaně, která na nádražích v České republice vyzývala cestující k všímavosti vůči neobvyklému chování lidí na nástupištích. „Vytvořili jsme seznam signálů, s jejichž pomocí veřejnost rozpozná lidi, kteří mohou mít psychické obtíže. Když si někoho takového všimnu, je vždy nejlepší jednat: v klidu ho oslovit, třeba jen pozdravit, projevit zájem,“ vysvětluje vedoucí pracovní skupiny Výzkum a prevence sebevražd NUDZ Alexandr Kasal.
„Zaměstnanci dohlížející na bezpečnost na nádražích jsou k rozpoznání nestandardního chování osob se sebevražednými úmysly proškoleni. V řadě případů se díky nim skutečně daří tragédiím předejít. Rozvíjíme i vyhodnocování rizikového chování s využitím inteligentních kamer. Smyslem kampaně ale je, že lidé by měli věřit svým instinktům, protože oslovit někoho je nejsnazší způsob, jak pomoct,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Autor: Lucie Sogelová (zdroj: TZ SŽ)