Otevřít menu
Doprava dnes
-

Kdo chce psa bít, hůl si najde, říká zástupce STK

Přinášíme Vám článek, ve kterém zástupci STK uvádějí na pravou míru mediální informace, jež se nezasvěcenému čtenáři mohou jevit tak, že za podvody při měření emisí zodpovídají STK.

8:00 / 23. srpna 2024
Kdo chce psa bít, hůl si najde, říká zástupce STKi

Foto: Jaká je pravda ohledně naměřených emisí? Zdroj: pxhere.com

V médiích se v poslední době objevují články kritizující práci stanic technické kontroly (STK). Ty jsou totiž obviňovány z podvodů a nekvalitně odvedené práce. Důkazem toho mají být silniční kontroly Policie a Centra služeb pro silniční dopravu, což je budoucí Silniční inspekce, kterou chce ministerstvo dopravy zřídit. A tak jsme mohli číst články, jež uvádí, že deset z deseti kontrolovaných aut neprošlo emisní zkouškou. Takhle to ale pak vypadá, že v Česku jezdí jen samé vraky znečišťující vzduch ubohých občanů. Je to ale vůbec možné? Máme snad v České republice každý z nás auto, které otravuje vzduch nadměrnými emisemi?

Rozdíl mezi STK a SME

Na rozdíl od jiných médií jsme se rozhodli zeptat těch nejpovolanějších, a to přímo zástupců STK. A co na to říkají? Podle Luďka Šípa, předsedy Asociace STK a zástupce platformy STK ČR je to všechno především hodně velká lež. Domnívá se však, že ze strany médií za tím není zlá vůle, ale spíše jen neschopnost pochopit rozdíl mezi činností regulovaných STK a neregulovaných stanic měření emisí (SME).

Podle Šípa je v Česku 380 STK a z toho měří emise asi jen 70 STK. Naproti tomu se u nás nachází 1  100 samostatných stanic měření emisí (SME), které ovšem k STK nepatří. SME najdeme v autoservisech a autodílnách. A právě tyto samostatné stanice měří emise naprosté většiny aut. A jak popisuje Šíp, když auto přijede s již naměřenými emisemi, STK není oprávněné je znovu přeměřit. V systému technických prohlídek je totiž uveden záznam, že vozidlo emisně vyhovuje.

SME nepodléhají takové kontrole jako STK

Jak je tedy možné, že při silničních kontrolách tolik vozidel neprojde emisní zkouškou? Podle zástupců STK je to především výběrem vozidel. Zástupce Centra služeb k tomu uvádí, že policie dalekohledem vybírá nejvíc kouřící auto, které pak zastaví a podrobí prohlídce. Navíc přiznává, že se vozidla zastavují na místě, kde dochází k největšímu zatížení motoru a emisního systému. Takže statistiky, které policie uvádí, vůbec nemusí odpovídat realitě silničního provozu v Česku. Na druhou stranu každý z nás má zkušenosti s auty, která nadměrně kouří a i laikovi je zřejmé, že taková vozidla nejsou v pořádku. Kde je tedy chyba? Jak to, že tato auta jezdí v našich městech?

STK ČR tvrdí, že na vině jsou samostatné stanice měření emisí, protože nepodléhají takové kontrole a regulaci jako STK. Podle dopravního experta jsou kontroly emisních stanic jen formální. Úředník obecního úřadu bez jakéhokoliv odborného vzdělání kontroluje emisní stanici. A jak nám některé úřady potvrdili, fakticky kontrolují jen papírovou dokumentaci. A když na kontrolu přijedou kontroloři ministerstva dopravy, jsou pak výsledky odlišné. Dokonce kontroloři odhalili několik stanic a autodílen, kde opravář aut a zároveň emisní technik v jedné osobě používal tzv. šidítka, kterými manipuloval výsledky měření. Tuto stanici museli kontroloři dokonce uzavřít. To by se mohlo zdát jako dobrý konec příběhu podvodníka, který podvádí při měření emisí. Jenže za dva týdny je na stejném místě otevřená emisní stanice napsaná na nějakého jeho příbuzného a ten stejný emisní technik opět vesele emise měří dál, a zřejmě dál i podvádí. To jen potvrzuje slova Šípa, že nedostatky, o kterých média referují, nejdou na vrub STK. Jedná se o přečiny nezávislých a neregulovaných SME, které najdete v autodílnách a autoservisech.

A přesto jsou to právě samostatné emisní stanice, které požadují tvrdý postih STK za podvody při emisích. Zástupce STK ČR k tomu říká: „Je poukazováno na podvody při měření emisí a řešením má být postih STK, které v tom nejedou. To mi hlava nebere.“

Aféra s autobusem

Ale co třeba tvrzení médií, že policie při silniční kontrole odhalila i závažné nedostatky v technickém stavu vozidla, dokonce autobusu přepravujícího školáky? Z policejních zpráv se zdá, že policie v naprosté většině kontroluje pouze emise vozidel a ne jejich celkový technický stav. A pokud ho kontroluje, pak zřejmě neshledává žádné vážné nedostatky, protože nevydává žádné tiskové zprávy o tom, kolik vozidel bylo zkontrolováno i jinak než na měření emisí. Najdou se samozřejmě výjimky, jako již zmíněný autobus. A právě na ten jsme se zeptali zástupce STK ČR, protože jestli tady jezdí autobusy s nebezpečnými závadami, jedná se o alarmující situaci. Zástupce STK ČR však říká, že i když policie neposkytla žádné přesné údaje o tomto autobusu, z fotografií v médiích je zřejmé, že autobus patří zahraniční moldavské přepravní společnosti a jako takový by nikdy nemohl absolvovat kontrolu na STK v Česku. Takže opět nařčení STK, které se ukazuje jako falešné.

Byznys nade vše

Ptáme se tedy – co za tím je? Proč ta snaha očernit STK? Podle zástupců STK je tady snaha emisních stanic zavést deregulaci počtu STK, aby byl v Česku zavedený podobný systém, jako je tomu v Polsku, kde STK může být v každém servise. Jenže nedopadne to pak jako s autobusem z Moldavska? Každý snad zná stav aut jezdících z Polska. Podle dostupných údajů tam na STK projde 99,7% všech vozidel. Buď mají v Polsku nejlepší vozový park na světě, nebo neregulované STK bez kontrol a postihů přinesou jen vraky na silnicích. Ale hlavně, že skupina autodílen, emisních techniků a prodejců kontrolních přístrojů, bude mít větší byznys.

Je zapotřebí přísnějších kontrol

Jak tedy řešit podvody na emisích? Podle dopravního experta je třeba, aby stát zpřísnil kontroly v emisních stanicích a dále např. zavedl kamerový systém kontrol. Co na to říká Šíp za STK ČR? „Jsme pro zlepšení kontrol emisních měření, jako STK podporujeme i zavedení kamerového systému a další kontrolní opatření. Když budou emisní stanice kontrolovány tak jako STK, pak to určitě zvýší kvalitu jejich práce. STK když pochybí, dostane pokutu, která je několikanásobně vyšší, než by dostala emisní stanice. A když kontroloři uzavřou STK, už si její majitel nikde a nikdy neotevře novou, na rozdíl od emisních stanic, kterou si její majitel může otevřít znovu a znovu bez omezení. Apelujeme proto na ministerstvo dopravy i ministerstvo životního prostředí, aby zakročilo proti jakýmkoliv nekalým praktikám při kontrolách technického stavu vozidel, které okrádají občany o peníze, ohrožují bezpečnost silničního provozu, a ohrožují zdraví a životní prostředí obyvatel ČR.“

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Asociace STK)

zpět na články

inzerce

nahoru