Klimatizace se ve zlínské MHD stává standardem
Cestující ve Zlíně si při extrémních teplotách, které v těchto dnech panují, užívají jízdu v klimatizovaných vozech MHD. Trolejbus nebo autobus MHD s klimatizací poznají okamžitě. Úroveň cestování klimatizovanými vozy je vyšší než vozidly bez klimatizace.
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) začala nakupovat klimatizované vozy dříve než většina ostatních českých dopravních podniků. První z nich vyjely na své pravidelné linky už v roce 2012. V dnešní době ty klimatizované v DSZO početně převažují. Během víkendů vyjíždí bez klimatizace jen malá část vozů MHD.
„Klimatizace v našich trolejbusech a autobusech se postupně stává standardem. V pracovních dnech za horkého počasí jezdí na našich linkách MHD větší polovina vozů s klimatizací. O víkendech to bývá sto procent autobusů a 80 procent trolejbusů,“ upřesnil informaci Josef Kocháň, ředitel DSZO.
Současně s klimatizací jsou dodávány také nové bateriové trolejbusy. Klimatizace funguje i v aktuálně jediném provozovaném elektrobusu.
Ředitel dopravní společnosti uvádí, že si cestující klimatizaci jednoznačně chválí. „A nám jde o vytváření co nejpříznivějších podmínek v MHD a zvyšování její atraktivity pro naše zákazníky, abychom byli důstojnou konkurencí jiným druhům dopravy. Klimatizace k tomu dnes patří. V posledních letech proto při obnovách vozového parku pořizujeme všechna nová vozidla s klimatizací,“ dodal.
Klimatizace se ve vozidlech zapíná po dosažení venkovní teploty vzduchu 26–27 °C. V případě nižších teplot bývá výhodnější provětrávat autobusy a trolejbusy proudem vzduchu z otevřených okének.
Před zapnutím klimatizace musí dojet řidič na konečnou stanici a všechna okna zavřít. V opačném případě by klimatizace nebyla účinná. „Prosíme cestující, aby s tím počítali a neotvírali u těchto vozů okénka, když je klimatizace v provozu,“ upozornil Pavel Nosálek, vedoucí dopravního úseku.
Klimatizace trolejbusu nebo autobusu MHD zvyšuje náklady, a to pořizovací i provozní. Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu elektřiny či nafty takového vozidla. S provozem klimatizovaných vozů souvisí rovněž servis. Pracovníci DSZO musí v dílnách klimatizaci pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium a udržovat klimatizační jednotku v bezvadném stavu. Stav a čistota rozhoduje o vzduchu, který cestující ve vozech dýchají.
Klimatizací je ve zlínské MHD vybaveno 13 sólovozů z celkového počtu 31 trolejbusů a 12 článkových trolejbusů z 25; dále 23 sólovozů z 30 autobusů a dva článkové autobusy z pěti.
Publikoval: Karel Geba (zdroj: www.sdp-cr)