Kontrolou emisemi na silnicích neprošly tři čtvrtiny testovaných. Kde opravdu hledat vinu?
Ministerstvo vnitra předložilo na začátku letošního roku vládě k projednání zprávu, z jejíchž statistik vychází, že tři čtvrtiny testovaných vozidel na emise přímo na silnicích kontrolou neprošly. Policie České republiky má také podle vypracované zprávy pochybnosti o správném fungování části stanic technické kontroly (STK) a emisí (SME).
Boj proti stavu emisních kontrol? Dlouhodobá priorita ministra
Současný stav a kvalita měření emisí je dlouhodobě ve velkém zájmu ministerstva dopravy a také ministra Martina Kupky, který boj proti podvádění při měření emisí označil za jednu z priorit.
A přesně podle jeho plánu postupuje i Policie ČR, do společné akce se zapojila všechna krajská policejní ředitelství a také tři mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu. Výsledek? Na první pohled hrozivý - měřením emisí přímo na silnici neprošlo téměř 75% kontrolovaných vozidel.
Skutečný stav ale tak hrozivý není. Jak je to možné? „Je třeba si uvědomit, že měření na silnici je méně relevantní než ve stanicích měření emisí. Je to nespravedlivé a systémově špatné,“ ohradil se proti informacím ministerstva v tiskové zprávě zástupce sdružení STK ČR Luděk Šíp.
Negativní čísla je možné také částečně vysvětlit faktem, že policisté při výběru vozidel v provozu zaměřili zejména na zájmová vozidla, která zjevně vykazovala závady výfukového systému – viditelný dým, specificky znečištěné zadní části vozidel, a dále také na starší vozidla.
Auta, která při mobilních kontrolách neprojdou, dostanou omezení platnosti technické kontroly na dobu maximálně 30 dní s následnou povinností podrobit vozidlo opakované kontrole na SME nebo STK.
Policie České republiky má také podle předkládací zprávy materiálu pochybnosti o řádném fungování části stanic technické kontroly (STK) a emisí (SME). Možní nepoctivci byli díky těmto neúspěšným kontrolám vytipováni a řadu z nich již kontroloři z krajských úřadů a obcí navštívili. Boj proti podvádění s plněním emisních norem zesiluje.
SME a STK? Není stanice jako stanice
Zcela na začátku je důležité si vlastně vysvětlit, co obě zkratky znamenají. STK (alias Stanice technické kontroly) jsou stanice, které mají certifikaci na provádění technických prohlídek silničního vozidla a na jejím základě vydávají osvědčení o technické způsobilosti.
Zcela jiný smysl mají SME (alias Stanice měření emisí), kde probíhá proces, při kterém je zjišťováno množství škodlivých látek vypouštěných vozidlem do ovzduší. Klíčovým faktem zde však je, že tato stanice může být zřízena přímo ve stanici technické kontroly nebo může existovat zcela samostatně, například v opravně motorových vozidel. Tyto provozovny musí mít oprávnění k provozu stanice od příslušného úřadu.
Dle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo k měření emisí na území republiky autorizována více jak tisícovka stanic a ve většině případů se jedná právě o stanice, které nemají oprávnění na provádění technických prohlídek.
A při pohledu na statistiky ministerstva dopravy na vyhledávání podvodů při měření prvních pět pozic „obsadily“ stanice měření emisí mimo STK. Přímo na STK navíc probíhá zhruba jen desetina všech měření emisí v republice. STK ČR dle vyjádření Luďka Šípa pro ČTK důkladné kontroly ministerstva a krajských úřadů podporuje, klade však důraz na rozlišování jednotlivých typů stanic. „Na STK jsou technici pod přísnější kontrolou provozovatelů než u samostatných stanic měření emisí. A pokud technik selže, je na místě adekvátní postih,“ dodává Šíp.
Nezbývá než věřit, že spolupráce Ministerstva dopravy ČR a Policie ČR bude proti podvodům při měření emisí úspěšná a dojde k odebrání povolení měření emisí všem provinilým.
Autor: Petr Dejnožka
