Otevřít menu
Doprava dnes
-

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu ve výši 274 milionů korun od ÚOHS pro České dráhy

Krajský soud v Brně dnes potvrdil pokutu 274 milionů korun. Tu Českým drahám v roce 2019 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení na trhu dálkové železniční dopravy v letech 2005 až 2014. Žalobu, kterou České dráhy rozhodnutí úřadu napadly, zamítl. Proti rozhodnutí krajského soudu mohou obě strany podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. K tomu dnes České dráhy uvedly, že o svém dalším postupu v kauze rozhodnou až po zanalyzování písemného vyhotovení rozsudku.

20:07 / 4. března 2022
Krajský soud v Brně potvrdil pokutu ve výši 274 milionů korun od ÚOHS pro České dráhyi

Foto: www.cd.cz

Podle ÚOHS zneužily České dráhy svého dominantního postavení na tratích Plzeň - Most a Pardubice – Liberec tím, že ČD podaly v tendru nabídky s nepřiměřeně nízkou prokazatelnou ztrátou. Ta se používá při výpočtu odpovídající náhrady pro provozovatele veřejné dopravy.

Úřad o případu rozhodoval v roce 2018. Státnímu dopravci původně vyměřil pokutu 368 milionů korun. České dráhy podaly rozklad k tehdejšímu předsedovi úřadu Petru Rafajovi. Ten sice na začátku roku 2019 rozhodnutí první instance potvrdil, pokutu však snížil na konečných 274 milionů korun. Toto rozhodnutí napadly dráhy správní žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který o ní dnes rozhodl. Dopravce pokutu ale musel zaplatit už v roce 2019, kdy předseda ÚOHS rozhodl o rozkladu.

K protisoutěžnímu jednání na trati Plzeň - Most docházelo v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice - Liberec v letech 2006 až 2014. České dráhy svým jednáním způsobily újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.

O provoz se na obou tratích ucházela také společnost Viamont. Ta v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec měla zájem ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004 za účelem   provozování železniční dopravy. To se však nepodařilo a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru