Otevřít menu
Doprava dnes
-

Kroupy prorazily letadlo, pilot nemohl změnit kurz kvůli napětí s Pákistánem

Let společnosti IndiGo na trase z indického Dillí do Šrínagaru se 21. května 2025 proměnil v dramatický zápas s extrémním počasím a geopolitickými omezeními.

11:45 / 25. května 2025
Kroupy prorazily letadlo, pilot nemohl změnit kurz kvůli napětí s Pákistánemi

Foto: MSN

Silné krupobití během přistávacího manévru poškodilo čelní část letadla, cestující zažili intenzivní turbulence a pilot musel čelit zásadnímu rozhodnutí: riskovat průlet bouří, nebo se pokusit o odklon do zakázaného vzdušného prostoru sousedního Pákistánu. Nakonec zvolil první variantu. Let bezpečně přistál, ale se značným poškozením a otřesenými pasažéry. Incident opět poukázal na rizika, která vyplývají ze spojení letectví a geopolitiky.

Krupobití rozbilo letadlo: Cestující se báli o život

Let IndiGo 6E 2142, obsluhovaný Airbusem A321neo s 227 lidmi na palubě, probíhal zpočátku standardně. Po necelé hodině letu se však stroj dostal do oblasti velmi nepříznivého počasí poblíž hranic Kašmíru, kde ho zasáhla silná bouře s výskytem mohutného krupobití. Pilot okamžitě požádal o povolení odklonit trasu kvůli bezpečnosti, ale vzhledem k poloze by bylo nutné vstoupit do pákistánského vzdušného prostoru. Tuto možnost odmítly jak indické úřady, tak pákistánské řízení letového provozu v Láhauru. Kapitán se tedy rozhodl pokračovat původním směrem, a přestože letadlo čelilo extrémním turbulencím a krupobití poškodilo čumák stroje, podařilo se mu úspěšně přistát v Šrínagaru. 

Po přistání bylo zjištěno, že čelní část letounu – konkrétně tzv. radom, který kryje radarová zařízení – byla prorazena. „Když jsme vystoupili a spatřili škody, byli jsme v šoku. Nevěřili jsme, že jsme to přežili,“ uvedl jeden z cestujících pro indická média. Letoun byl okamžitě odstaven pro podrobnou technickou kontrolu a opravu. Indická správa civilního letectví (DGCA) zahájila oficiální vyšetřování a zkoumá, zda bylo možné události předejít.

Politika nad bezpečností? Problém uzavřeného vzdušného prostoru

Celý incident znovu otevřel palčivou otázku: Má geopolitická situace přednost před leteckou bezpečností? Od dubna 2025 je pákistánský vzdušný prostor pro indická civilní letadla uzavřen kvůli rostoucímu napětí mezi oběma státy. Tato restrikce ztěžuje plánování letů, zejména v citlivých oblastech jako je Kašmír, kde jsou klimatické podmínky často nevyzpytatelné. Piloti operující v těchto oblastech nemají v krizových situacích mnoho možností, jak se vyhnout bouřím nebo jiným nebezpečím, pokud jsou alternativní trasy blokovány z politických důvodů. V tomto konkrétním případě mohlo otevření krátkého humanitárního koridoru zachránit letadlo před poškozením a cestující před traumatem. Meteorologové navíc varují, že období květen–červen je v severní Indii a Kašmíru jedním z nejbouřlivějších v roce, s častým výskytem silných konvektivních bouří a krupobití. Vzhledem k těmto skutečnostem se odborníci shodují, že by se měla pravidla pro řízení letového provozu v krizových situacích přehodnotit a zavést mechanismy pro mimořádné případy.

Incident letu 6E 2142 ukazuje, jak zranitelná může být letecká doprava ve světě, kde počasí i politika určují možnosti pilotů. Přestože pilot společnosti IndiGo zvládl situaci profesionálně a zachránil životy cestujících, mělo by být varováním pro letecké úřady a politiky, že při plánování leteckého provozu nesmí být bezpečnost podřízena geopolitickým hranicím. Otázkou zůstává, jak dlouho bude muset civilní letectví v regionu fungovat pod těmito omezeními – a zda se podobné situace nestanou novým standardem.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima

 

zpět na články

inzerce

nahoru