Legendární lokomotivy budou na trati ještě necelé dva týdny
Ještě zhruba dva týdny budou v provozu legendární expresní lokomotivy přezdívané „banán“ či „dvojka“, poté budou odstaveny a nabídnuty k prodeji.
České dráhy brzy vyřadí z provozu lokomotivy řady 151. Ty jsou pro své původní zbarvení od výrobce přezdívané „banán“ anebo „dvojka“ podle původní řady E 499.2. Vozidla aktuálně dosluhují na lince R 20 Labe z Prahy do Děčína.
„Pokračujeme v našem plánu sjednotit a omladit vozidlový park Českých drah. Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz roztříštěného vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv. Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854,“ sdělil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Poslední plánovaný den provozu „banánů“ je pátek 7. března. Od soboty 8. března budou legendární lokomotivy nahrazeny mladšími lokomotivami Škoda řady 162 z depa v Děčíně. Tyto lokomotivy nahradí i řadu 371 na stejné lince.
„V budoucnosti budou základem našeho lokomotivního parku v elektrické trakci lokomotivy Škoda řady 362 a Siemens Vectron. Dodávka 50 kusů těchto strojů v provedení pro maximální rychlost 230 km/h začne na konci letošního roku a ve Vršovicích už pro ně chystáme místo,“ dodal Ješeta.
O lokomotivách řady 151
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. Byly vyrobeny lokomotivkou Škoda v Plzni v roce 1978, a to v celkovém počti 27 kusů.
Lokomotivy sloužily k přepravě těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem.
Ve své době se jednalo o nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)
