Letiště Praha snižuje emise oxidu uhličitého
Pražské letiště se každoročně snaží snižovat dopady své činnosti na životní prostředí. V posledních 14 letech klesl počet emisí CO2 o 70 procent. Do roku 2030 pak plánuje Letiště Praha dosáhnout uhlíkové neutrality.
Letiště Praha dlouhodobě a systematicky snižuje emise oxidu uhličitého. Od roku 2010 klesá průměrně jejich počet o 3 až 5 tisíc tun ročně. Ve zmíněném roce se totiž pražské letiště zapojilo do programu Airport Carbon Accreditation organizovaným neziskovou organizací ACI Europe. Díky tomu je uhlíková stopa letiště každoročně ověřována nezávislou certifikační společností.
„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na životní prostředí, na které máme přímý vliv. Nyní své aktivity směřujeme k našim partnerům, protože zhruba 85 procent emisí na Letišti Václava Havla Praha pochází z činnosti třetích stran, konkrétně partnerů podílejících se na provozu letiště a leteckých společností. Největší podíl tvoří cyklus vzletů, přistání a pojíždění letadel po letištních plochách. Proto své partnery různými způsoby motivujeme k odpovědnějším postupům. Pro dopravce pořádáme soutěž TOP Sustainable Airline, ve které kromě hluku a emisí sledujeme rovněž přístup celé aerolinky k udržitelnosti. Letecké společnosti tak mají motivaci, mimo jiné i díky hlukovému a nově připravovanému emisnímu poplatku, nasazovat na linky do Prahy nová moderní letadla, která produkují nižší emise i hlukovou zátěž,“ popsala Soňa Hykyšová, ředitelka životního prostředí, udržitelnosti a ESG.
Jak chce Letiště Praha dojít k uhlíkové neutralitě?
Do roku 2030 plánuje Letiště Praha dosáhnout uhlíkové neutrality, k čemuž využívá hned několik projektů. Zaprvé dochází k výměně vozidel za elektromobily a spolu s tím k vytváření infrastruktury pro jejich provoz. V minulém roce zakoupilo letiště 15 elektrických a plug-in hybridních osobních vozidel. V rámci ochrany životního prostředí jsou také na objektech letištní infrastruktury instalovány fotovoltaiky. Nezapomíná se ale ani na výměnu osvětlení kotlů nebo chladících jednotek. V nočním provozu se pak letiště soustředí na utlumení vzduchotechnických jednotek a osvětlení v terminálech. Podíl nakoupené zelené elektřiny za rok 2023 činil na Letišti Praha 78 procent a s jeho nárůstem se počítá až do roku 2030.
Další směřování letiště
Letiště Praha se však v rámci udržitelnosti životního prostředí nezabývá pouze uhlíkovou neutralitou, jak uvádí Zpráva o udržitelnosti za rok 2023, kterou aktuálně vydala skupina Letiště Praha.
„ESG report za loňský rok reflektuje pevný závazek k udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Zabýváme se v něm našimi aktivitami ohledně snižování emisí, grantovými programy, kterými podporujeme okolní obce a transparentností a etikou našeho podnikání. Momentálně se připravujeme na implementaci legislativy související s ESG, která ovlivní další směřování strategie udržitelnosti v naší společnosti,“ dodala Soňa Hykyšová.
Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: prg.aero)