Letiště Václava Havla hledá nového provozovatele taxislužby
Letiště vypsalo tendr za účelem zlepšení kvality taxislužby. Vítěz nového koncesního řízení na provozovatele taxislužby bude mít povinnost předem pevně stanovit cenu za jízdu taxi z letiště. Svoji činnost by nový taxi operátor mohl zahájit na jaře 2023.
Předchozí koncesní řízení bylo po zvážení připomínek Ministerstva dopravy i několika uchazečů zrušeno. V řízení byly zpochybněny některé zásadní aspekty. Z tohoto důvodu uspořádalo Letiště Praha předběžné tržní konzultace. Na nich projednalo obavy uchazečů společně s předpokládanými změnami některých principů. Cílem bylo rozšířit počet eventuálních uchazečů a tím dosáhnout co nejlepší soutěže.
Letiště Praha nenastavuje způsob, jakým má být taxislužba poskytována. Uchazeč může zvolit poskytování služby prostřednictvím taxametru, elektronické objednávky, smluvní přepravy anebo kombinací více způsobů. Pražské letiště však požaduje plnění legislativy. V opačném případě má možnost ukládat pokuty i opakovaně či přímo smlouvu vypovědět.
„Taxi služba je pro nás klíčová. V novém tendru reagujeme hlavně na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu předem. Nový taxi operátor bude poskytovat své služby pod neustálou kontrolou proti předražování. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením o maximálních cenách,“ uvedl člen představenstva Letiště Praha Jakub Puchalský.
V návaznosti na pravidla soutěže bude muset provozovatel před každou jízdou stanovit výslednou cenu, jíž vypočítá jeho software. Konečná cena jízdného nesmí překročit dohodnutou cenu ani při změně trasy, nebo při prodloužení doby jízdy z důvodu čekání v zácpě.
Zákazník si bube moci objednat taxislužbu více způsoby: prostřednictvím kiosků v příletových halách na obou terminálech, vlastním chytrým telefonem přes aplikaci i bez nutnosti její instalace či na webu taxi operátora i letiště.
Na základě smluvních podmínek ručí provozovatel za požadovanou kvalitu služeb, bezpečnost provozu, vozový park s automobily ne staršími než tři roky a čistotu vozidel. Od řidičů je vyžadováno reprezentativní vystupování, základní znalost angličtiny a plynulá čeština. Cestující bude mít možnost zaplatit i bezhotovostně.
Taxi operátor bude muset podle aktuální poptávky přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti tak, aby zajistil dopravní obslužnost a zákazníci tak nemuseli dlouho čekat. Dispečer taxislužby také na přání zákazníka zajistí autosedačku. V podmínkách spolupráce jsou zahrnuty i možnosti přepravy osob se sníženou schopností pohybu a orientace.
Při přípravě zadání koncese byl rovněž zohledněn šetrný přístup k životnímu prostředí. Letiště v rámci hodnocení zvýhodní uchazeče, jenž se největší měrou zaváže ke snižování uhlíkové stopy.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.prg.aero)