Otevřít menu
Doprava dnes
-

Letní jízda tramvají v Praze bude komfortnější: Klimatizace míří do všech vozů 15T i nových modelů

Horké letní dny v pražských tramvajích budou brzy snesitelnější. Pražský dopravní podnik (DPP) oznámil ambiciózní plán: během příštích šesti let bude klimatizace instalována do všech zbývajících tramvají typu Škoda 15T, které ji dosud nemají.

10:34 / 1. července 2025
Letní jízda tramvají v Praze bude komfortnější: Klimatizace míří do všech vozů 15T i nových modelůi

Foto: CityBee

 Kromě toho se v pražských ulicích začínají testovat zcela nové moderní tramvaje Škoda 52T, které už s klimatizací počítají jako se samozřejmostí. Podle vedení města je komfort cestujících klíčový nejen z pohledu pohodlí, ale i jako součást motivace využívat hromadnou dopravu místo aut.

Klimatizace do všech tramvají 15T: Krok ke komfortnější MHD

Aktuálně je v provozu celkem 250 tramvají typu 15T, z nichž 127 již klimatizaci má. Zbývajících 123 vozů bude v následujících letech postupně upraveno. DPP na tuto modernizaci vypsal veřejnou zakázku v hodnotě přes 430 milionů korun bez DPH. Každoročně by mělo být upraveno nejméně 20 vozů, přičemž smlouva s dodavatelem bude uzavřena na šest let. Původní vozy 15T byly vybaveny klimatizací pouze v kabině řidiče, zatímco cestujícím zůstávala pouze ventilace, která však v praxi při letních vedrech nestačila. Tramvaje 15T mají velké prosklené plochy, které přispívají k rychlému nárůstu vnitřní teploty, a cestování tak v minulosti nebylo v horkých měsících příliš komfortní.

Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba je modernizace tramvají jedním z klíčových kroků ke zvyšování kvality městské hromadné dopravy. „Do roku 2030 bychom mohli v ulicích Prahy potkávat až 450 klimatizovaných bezbariérových tramvají. Není to jen o přesnosti spojů, ale i o tom, aby se v tramvaji dalo dobře cestovat i v horku,“ uvedl. Cestující se tak mohou těšit na výrazné zlepšení komfortu.

Nové tramvaje Škoda 52T: Pohodlí budoucnosti už dnes

Zatímco starší vozy čeká rekonstrukce, Praha už testuje i nejnovější modely tramvají. Škoda 52T, známá také jako „ForCity Smart Praha“, je zcela nový typ tramvaje, kterou DPP plánuje postupně zařadit do provozu. První kusy již vyjely na trať, konkrétně na linku číslo 12, kde procházejí zkušebním provozem. Tyto tramvaje nejenže disponují moderním designem a plně nízkopodlažní konstrukcí, ale samozřejmě také klimatizací v prostoru pro cestující i řidiče. Celkem by Praha měla do budoucna získat až 200 těchto vozů za cenu přes 16 miliard korun.

Nové tramvaje zároveň reflektují rostoucí nároky na ekologický a komfortní městský provoz. V kombinaci s rozvojem trolejbusové dopravy a nových hybridních autobusů se jedná o součást širší strategie modernizace pražské MHD. Klimatizace se tak stává standardem nejen v tramvajích, ale i v autobusech – podle údajů DPP jí je vybaveno zhruba 66 procent z přibližně 1200 autobusů v Praze. Všechny nově pořizované trolejbusy pak klimatizaci mají automaticky.

Podle pravidel pražské integrované dopravy musí řidiči klimatizaci zapínat vždy, když venkovní teplota překročí 22 stupňů Celsia. I to má přispět ke konzistentnímu komfortu cestování. Z dlouhodobého hlediska se klimatizace v MHD stává nejen známkou vyššího standardu, ale i nástrojem, jak přilákat více lidí k využívání veřejné dopravy místo osobních automobilů. Pražané se tak mohou těšit na příjemnější cesty nejen v chladnějších měsících, ale i během typicky horkých letních dnů. Modernizace vozového parku a nasazení nových tramvají posouvá pražskou MHD zase o krok blíž k evropskému standardu pohodlné a efektivní dopravy.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima.cz

zpět na články

inzerce

nahoru