Letošní zimní údržba silnic byla méně finančně náročná než ta loňská
Závěr března přinesl konec zimní údržby silnic. Nyní silničáři sčítají najeté kilometry a odhadují spotřebu financí. Zatím to ale vypadá, že minimálně v Pardubickém kraji byly náklady na zimní údržbu daleko menší než vloni. Aktuálně se silničáři věnují např. opravám výtluků či údržbě zeleně.
Silničáři v Pardubickém kraji srovnávají výsledky letošní a loňské zimní údržby. V porovnání s předchozím rokem najezdili během letošní zimní údržby méně kilometrů a také vysypali méně materiálu.
„Od listopadu loňského roku do konce letošního března jsme najezdili více než 281 tisíc kilometrů, což je o 58 tisíc kilometrů méně než v předchozí zimě. Nižší byla také spotřeba materiálů. V tuto chvíli předběžně odhadujeme, že jsme oproti plánu ušetřili přibližně 20 milionů korun. Tyto uspořené peníze plánujeme použít pro práce letní údržby, zejména na výspravy vozovek,“ informoval Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk).
Náročné dny
Nejnáročnějšími dny byly z hlediska zimní údržby ty lednové, konkrétně mezi 2. až 4. a 10. až 12. lednem. V tuto dobu totiž nejenže hodně sněžilo, nýbrž foukal i silný vítr, který na již ošetřené komunikace opět vracel sníh.
„Silničáři ale vyjížděli i ve dny, kdy se teploty pohybovaly kolem nuly. V takovém počasí každá srážka může znamenat namrznutí silnice, a proto je třeba, aby byly patřičně ošetřené,“ uvedl Vašák.
Nová hala i modernizace solankového hospodářství
Tak jako každý rok, i letos Pardubický kraj zlepší podmínky pro jednotlivá cestmistrovství. Kraj tedy opět finančně podpoří Správu a údržbu silnic Pardubického kraje.
„Pro další zimu už budeme mít k dispozici například novou skladovou halu na cestmistrovství v Luži. Větší skladovací kapacita eliminuje nutnost dokupování materiálu v zimním období, kdy je cena soli vyšší. Součástí bude i modernizace solankového hospodářství pro výrobu roztoku solanky, kterou je zkrápěn posypový materiál při jeho aplikaci na povrch komunikace,“ popsal Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro dopravu.
Letní údržba
V současnosti se silničáři věnují letní údržbě silnic. Velkým tématem je aktuálně také úklid odpadků v okolí silnic, který ročně vyjde SÚS Pk na tři až čtyři miliony. To je částka, která by šla určitě lépe investovat do jiných oblastí, kdyby se lidé chovali k přírodě zodpovědněji.
„Začali jsme s výspravami výtluků na našich silnicích, čistíme vozovky a uklízíme inertní posypový materiál, obnovujeme dopravní značení a udržujeme silniční příslušenství. V rámci letní údržby provádíme mimo nutných oprav a výsprav vozovek například také mytí a silniční emulzní nátěry vozovek, opravy svodidel, údržbu mostů a propustků, čištění příkopů a krajnic a dle potřeby i s kosením travních porostů. Prosíme řidiče o trpělivost a o snížení rychlosti v místě prací,“ doplnil Vašák.
V letních měsících jsou pak na základě výsledků otevřených výběrových řízení doplněny zásoby soli, která je zapotřebí během zimní údržby. Cílem (nejen) pardubických silničářů je totiž nakoupit sůl za tu nejlepší cenu a uložit ji ve skladových halách ještě v příznivém počasí.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)
