Metoda PPP je vhodná pro tři úseky moravské části sítě rychlých spojení
Z výstupů studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava vyplývá, že budování vybraných tratí metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru by pro stát bylo finančně výhodné.
Foto: Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava. Zdroj: MD ČR
Tři části kolejí pro rychlé vlaky se ukázaly jako vhodné pro realizaci metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) oproti klasickému postupu financování (tedy sérii oddělených veřejných zakázek). Konkrétně se jedná o tyto úseky:
- VRT Moravská brána v délce 91 km (s investičními náklady ve výši 96 miliard Kč),
- VRT Jižní Morava v délce 39 km (s investičními náklady ve výši 23 miliard Kč),
- RS Střední Morava v délce 75 km (s investičními náklady ve výši 60 miliard Kč).
„Pro financování nových rychlých tratí nutně potřebujeme zapojit více zdrojů. Vyzkoušeli jsme si to již na dálnicích v případě jihočeské D4 a chystáme se i na železnice. Právě při budování moravské části projektu se hodí využít financování a budování soukromými firmami. Jde o celkem 205 km rychlých tratí s investičními náklady 179 mld. Kč,“ sdělil Martin Kupka, ministr dopravy.
VRT Moravská Brána
Jedná se o novostavbu vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov. Trať představuje rychlé spojení mezi Brnem a Ostravou. Například jízda z Olomouce do Ostravy tak zabere pouhých 30 minut (oproti aktuálním 50 minutám).
VRT Jižní Morava
Vysokorychlostní trať Jižní Morava je součástí mezinárodního spojení České republiky s Rakouskem a Slovenskem, mezi Brnem a státní hranicí u Břeclavi. Tato trať přinese zrychlení například mezi Brnem a Vídní či Bratislavou. Dostat se z Brna do Vídně nebo Bratislavy bude možné už za hodinu jízdy (oproti současné hodině a půl).
RS Střední Morava
Projekt rychlých spojení (RS) Střední Morava významně zkrátí například dobu cestování na trasách Brno – Ostrava, Brno – Olomouc, Brno – Zlín či Brno – Přerov. U posledně jmenovaného úseku se bavíme o zkrácení doby jízdy až na cca 30 minut (oproti dnešní cca hodině a čtvrt).
Realizace tratí metodou PPP
Úkolem vybraného soukromého partnera (koncesionáře) bude provést výstavbu všech tří projektů. Spolu s tím si musí koncesionář zajistit potřebné financování, a zároveň uvedené úseky dlouhodobě udržovat ve smluvně stanovené kvalitě. Stát bude koncesionáři platit až od doby uvedení do provozu. Platby budou probíhat na základě dostupnosti.
Výše uvedené projekty budou realizované odděleně, a to na základě samostatných výběrových řízení s ohledem na jejich majetkoprávní připravenost, realizaci ostatních (PPP) projektů dopravní infrastruktury v ČR, makroekonomickou situaci a další související faktory.
O projektu Rychlých spojení (RS)
RS jsou součástí vládního plánu rozvoje klíčové páteřní dopravní infrastruktury v ČR. Jedná se o strategický projekt i pro napojené kraje, jelikož může přispět k rozvoji jejich hospodářské prosperity a sociální soudržnosti. Kromě toho výrazným způsobem zlepší dopravní dostupnost. Zde mluvíme o propojení na regionální, celostátní i nadnárodní úrovni. Projekt Rychlých spojení dále přinese i zvýšení přepravní kapacity osobní železniční dopravy, a to až o 60 tisíc cestujících denně.
Po souhlasu vlády se zvoleným postupem bude dalším krokem příprava výběru transakčního poradce a také příprava zadávacího řízení na soukromého partnera.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)