Miliardová rekonstrukce: Rychlejší vlaky v České Třebové
Správa železnic plánuje rozsáhlou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová, která zahrnuje kompletní obnovu téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Tato infrastruktura, pocházející z 60. let 20. století, je na hranici životnosti.
Generální ředitel Správy železnic, Jiří Svoboda, uvedl, že poslední zásadní rekonstrukce probíhala v 50. letech během elektrizace hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Vlaky dnes projíždějí osobním nádražím i po nákladních kolejích maximálně 60 km/h. Díky modernizaci se jejich rychlost zvýší na 80 km/h, což podstatně zkrátí dobu průjezdu uzlem.
Modernizace železničního uzlu
Projekt za více než 17 miliard korun by měl začít v následujících týdnech a potrvá přibližně sedm let. Během této doby se cestujícím dostane minimálních omezení, neboť práce budou probíhat za plného provozu. Modernizace zahrnuje nejen obnovu železničního svršku a spodku, ale také zlepšení technických parametrů pro nákladní dopravu a výstavbu bezbariérových nástupišť pro pohodlný nástup cestujících. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících," uvedl předseda vlády Petr Fiala.
V rámci probíhající výstavby dojde v celé stanici k instalaci nového informačního systému. Všechna nástupiště projdou rekonstrukcí, která zahrnuje i nové zastřešení a zvýšení jejich úrovně, což usnadní nástup do vlaků. Stávající podchod bude rovněž obnoven a cestující se díky novým výtahům pohodlně dostanou na nástupiště.
V letošním roce budou probíhat především přípravné práce, mezi které patří kácení stromů a demontáž některých kolejí. Bude také instalováno provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která by měla být hotová do poloviny příštího roku. Největší omezení pro cestující způsobí modernizace kolejiště osobního nádraží, včetně nástupišť a podchodu, která začne naplno v roce 2028.
Klíčové projekty v roce 2025
Projekt modernizace železničního uzlu Česká Třebová je pouze jedním z mnoha klíčových kroků v rámci širšího plánu modernizace české železniční infrastruktury, který Správa železnic realizuje ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a dalšími partnery. V roce 2025 má být do obnovy a modernizace tratí a stanic v České republice investováno celkem 62,7 miliardy korun. Z této částky bude 39,3 miliardy směřováno přímo na investiční projekty, které se zaměřují na zlepšení železniční infrastruktury, komfortu pro cestující a efektivity nákladní dopravy. Mezi další významné akce patří modernizace železničního uzlu Hradec Králové a výstavba prvních úseků rychlotrati z Brna do Přerova, kde budou vlaky moci dosahovat rychlosti až 200 km/h.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.mdcr.cz)
