Ministerstvo dopravy zahájilo soutěžní dialog pro dostavbu dálnice D35 formou PPP
Klíčová modernizace dálnice D35. Ministerstvo dopravy zahájilo soutěžní dialog, jehož cílem je výběr koncesionáře pro dostavbu a následný provoz klíčových úseků dálnice D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí.
Tento projekt bude realizován formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), což znamená, že soukromý investor zajistí nejen výstavbu a financování, ale také provoz a údržbu těchto úseků po stanovenou dobu.Dálnice D35 je jednou z nejdůležitějších dopravních tepen v České republice a po dokončení se stane plnohodnotnou alternativou k přetížené dálnici D1. Její dostavba výrazně zlepší spojení mezi Čechami a Moravou, odlehčí provoz na hlavních trasách a zkrátí cestovní doby mezi klíčovými regiony. Celý projekt je koncipován tak, aby odpovídal moderním standardům bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Výstavba důležitých úseků a tunelů
V rámci tohoto PPP projektu budou vybudovány dva klíčové úseky dálnice. První úsek Opatovec – Staré Město v délce 16,6 kilometru a druhý úsek Staré Město – Mohelnice, který měří 18,2 kilometru. Součástí projektu je také výstavba dvou tunelů, Dětřichov a Maletín, které umožní bezpečnější a rychlejší průjezd složitým terénem.Zároveň bude zajištěna údržba již existujících úseků dálnice mezi Litomyšlí a Opatovcem, čímž se zajistí komplexní správa dopravní infrastruktury v tomto úseku.
Výhody modelu PPP
Použití modelu PPP přináší několik významných výhod. Především umožní rychlejší realizaci projektu díky zapojení soukromého kapitálu, což sníží finanční zátěž státu. Soukromý sektor zajistí efektivní správu a údržbu dálnice, což přispěje k vyšší kvalitě a bezpečnosti provozu. Po uplynutí koncesního období bude infrastruktura předána zpět státu ve stanovené kvalitě, což zajistí její dlouhodobou udržitelnost.Ministr dopravy Martin Kupka k tomu uvedl, že dokončení dálnice D35 je pro Českou republiku naprosto zásadní. Zdůraznil, že model PPP umožní nejen zrychlit výstavbu, ale také zajistit dlouhodobou kvalitu provozu a údržby. Podle něj zájem ze strany mezinárodních investorů ukazuje, že Česká republika je připravena realizovat významné infrastrukturní projekty ve spolupráci se soukromým sektorem.Další projekty využívající model PPP. Ministerstvo dopravy plánuje využít model PPP i v dalších projektech. Jedním z nich je vysokorychlostní železniční síť, kde se připravují tratě v úsecích Praha–Letiště Václava Havla a Moravská Brána. Dále se zvažuje využití této formy financování pro vybrané úseky dálnic D0, D3 a D55, kde aktuálně probíhá studie proveditelnosti.
Harmonogram realizace
Harmonogram projektu počítá s tím, že v roce 2024 proběhne soutěžní dialog a výběr koncesionáře. Zahájení stavebních prací se plánuje na rok 2025 a dokončení dálnice D35 je předpokládáno v roce 2029. Po dostavbě těchto úseků bude mít Česká republika plnohodnotné dálniční spojení, které výrazně odlehčí D1 a usnadní rychlejší dopravu napříč zemí.
Modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Zahájení soutěžního dialogu k dostavbě dálnice D35 je zásadním krokem k modernizaci české dopravní infrastruktury. Spojení veřejného a soukromého sektoru umožní nejen rychlejší realizaci projektu, ale také zajištění vysoké úrovně kvality a údržby dálnice.Ministerstvo dopravy tímto krokem potvrzuje svůj závazek k rozvoji silniční sítě a zlepšení dopravní dostupnosti napříč Českou republikou. Pokud bude realizace úspěšná, model PPP se může stát klíčovým nástrojem pro financování dalších velkých infrastrukturních projektů v budoucnu.
Autor: Martina Střasáková (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)
