Mobilní signál GSM-R zajistí bezpečnější provoz na páteřní východočeské trati
Správa železnic dnes slavnostně ukončila vybudování rádiového systému GSM-R na vytížené trati z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře. Jde o nezbytnou podmínku pro zavedení evropského zabezpečovače ETCS, jehož instalace už začala mezi oběma východočeskými centry.
Provoz pod jeho dohledem přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Stavba GSM-R probíhala od dubna 2022, celkové náklady dosáhly téměř 243 milionů korun.
Digitální rádiový systém GSM-R získala nejen celá trať z Pardubic do Jaroměře, ale i úsek z Hradce Králové do Praskačky na spojnici krajské metropole s Chlumcem nad Cidlinou. Dělníci postavili technologické objekty včetně nezbytných anténních stožárů a položili optické kabely. Součástí stavby byla dále instalace potřebné technologie, vybudování dispečerských terminálů a dodávka mobilních radiostanic GSM-R pro pracovníky Správy železnic.
Systém GSM-R je obdobou veřejné mobilní sítě, používá se pro přenos signálu v rámci jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Jeho instalace už probíhá na trati z Pardubic do Hradce Králové, v roce 2028 přijde na řadu navazující úsek do Jaroměře. Zhotoviteli stavby byly společnosti Kontron Transportation a Teplotechna Ostrava. Celkové investiční náklady činily 242 902 928 Kč.
Projekt GSM-R Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř byl spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů dosahuje 209 138 621 Kč. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak může být maximálně 177 767 827 Kč. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
Autor: Petr Dejnožka (zdroj: TZ SŽ)