Otevřít menu
Doprava dnes
-

Mýtné v Česku trhá rekordy: Za duben téměř 1,6 miliardy, většinu platí cizinci

Výběr mýtného v České republice pokračuje v růstovém trendu a i přes menší počet pracovních dnů v dubnu letošního roku dopravci zaplatili na poplatcích za využívání dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy rekordní částku. Český mýtný systém tak potvrzuje svou efektivitu i významný podíl zahraničních dopravců na příjmech státu z této oblasti.

9:03 / 21. května 2025
Mýtné v Česku trhá rekordy: Za duben téměř 1,6 miliardy, většinu platí cizincii

Foto: UTA

Dubnové výnosy navzdory kratšímu měsíci rostly

Za duben 2025 uhradili dopravci mýtné ve výši 1,598 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 3,6 %, přestože letošní duben měl o jeden pracovní den méně než duben 2024. Společnost CzechToll, která provozuje elektronický mýtný systém, zpracovala během tohoto měsíce více než 102 milionů jednotlivých mýtných transakcí. Od začátku letošního roku do konce dubna činily celkové výnosy z mýtného 6,255 miliardy korun. Oproti stejnému období roku 2024 jde o výrazný nárůst o 12,6 %. Tento pozitivní vývoj naznačuje nejen vyšší intenzitu dopravy, ale také efektivnější výběr poplatků a lepší pokrytí mýtných úseků. Podle generálního ředitele společnosti CzechToll Petra Chvátala tvoří 89 % všech vybraných poplatků jízdné po dálnicích. Zbylých 11 % pochází z mýtného za jízdu po zpoplatněných úsecích silnic I. třídy, což odráží strukturu nákladní dopravy, která využívá především páteřní dálniční síť.

Zahraniční dopravci tvoří většinu příjmů

Z dat CzechToll vyplývá, že více než 54 % z celkově vybraného mýtného od počátku roku uhradili provozovatelé vozidel se zahraniční registrační značkou. Nejčastěji šlo o dopravce z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska. Tento trend není nový – zahraniční kamiony tradičně dominují především tranzitní dopravě přes území České republiky, a tvoří tak významný zdroj příjmů státního rozpočtu. Ke konci dubna bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 897 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z nichž 714 tisíc mělo zahraniční SPZ. Pro tato vozidla bylo vydáno celkem 661 tisíc palubních jednotek, které umožňují automatický výběr mýtného na základě průjezdu zpoplatněným úsekem. CzechToll také investuje do modernizace systému a rozšiřování zákaznické podpory. Nedávno například došlo k rozšíření možností samoobslužné registrace a aktualizace údajů online, což má zvýšit komfort pro dopravce a zefektivnit správu palubních jednotek.

Co přinese budoucnost? Rozšíření zpoplatněných úseků a ekologický prvek

Ministerstvo dopravy plánuje v následujících letech další rozšiřování zpoplatněných úseků, zejména u silnic I. třídy a vybraných nově dostavěných dálničních spojek. Zvažuje se také úprava sazeb podle ekologických parametrů vozidel, čímž by měl systém více motivovat dopravce k využívání ekologičtějších technologií. Vzhledem ke stále rostoucí intenzitě tranzitní dopravy a pokračující výstavbě nové infrastruktury lze očekávat, že výnosy z mýtného budou i nadále stoupat. Otázkou zůstává, jak se stát vyrovná s tlakem dopravců na spravedlivější rozdělení výnosů a možné kompenzace pro domácí dopravce, kteří musí konkurovat levnější pracovní síle z východní Evropy. Systém výběru mýtného v Česku dnes patří k technologicky nejpokročilejším v Evropě a je považován za jeden z nejefektivnějších nástrojů pro regulaci těžké dopravy a financování dopravní infrastruktury. Aktuální čísla jasně ukazují, že se tato strategie vyplácí.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny

zpět na články

inzerce

nahoru