Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na českých silnicích chybí ohleduplnost, kterou by jak řidiči, tak cyklisti přivítali

Uskupení Dám respekt a BESIP zjistilo, že více jak 80 % Čechů postrádá na silnicích vzájemnou ohleduplnost mezi cyklisty a motoristy. Podle lidí také chybí lepší infrastruktura právě pro milovníky kol. Polovina ČR vnímá vztah mezi těmito skupinami stále nepřátelsky. Jaké názory na to hledali zástupci obou uskupení u kulatého stolu?

18:00 / 1. listopadu 2022
Na českých silnicích chybí ohleduplnost, kterou by jak řidiči, tak cyklisti přivítalii

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay.

Asi 64 % lidí je v ČR jak řidiči, tak cyklisty

Nepřátelské vztahy mezi cyklisty a motoristy vnímají zejména lidé ve věku od 18 do 40 let, přičemž například senioři mají vstřícnější pohled. Podzimní vlna výzkumu z iniciativy Dám respekt a desetinásobného účastníka Tour de France Romana Kreuzigera. Na tomto preventivním projektu spolupracuje také oddělení BESIP Ministerstva dopravy a Policie ČR. „Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích,“ řekl Roman Kreuziger.

„Z pohledu policie na silnicích chybí vzájemná ohleduplnost a ukázněnost. Někdy si řidič motorového vozidla neuvědomuje, že ještě před chvílí seděl na kole a chová se agresivně. A obráceně cyklista před chvílí řídil auto a nějak nezaregistroval změnu. My se snažíme apelovat na všechny účastníky silničního provozu, aby byli k sobě vzájemně ohleduplní. Jen díky tomu se nám podaří snižovat jak dopravní nehody, tak jejich následky,“ pronesl ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý.

Asi 64 % lidí je v ČR jak řidiči, tak cyklisty. Na kole jezdí podle výzkumu KANTAR CZ asi tři čtvrtiny lidí, přičemž preferují jízdu mimo silnice. Naopak třetina cyklistů deklaruje, že nejčastěji jezdí na kole po silnicích, ať již ve městě či mimo město. Jaké jsou však nejčastější kolize Čechů? Jako nejčastější příčiny nebezpečných situací s účastí cyklisty a řidiče vidí dospělí Češi stejně jako na jaře zejména nepozornost a nedostatek respektu z jedné či druhé strany. Milovníci kol se dále setkávají s prohřešky řidičů, kterými je hlavně jízda vysokou rychlostí, s nedostatečnou pozorností či nedodržováním správného bočního odstupu při předjíždění cyklisty. Výzkum ukázal, že bezpečně se na silnici cítí jen třetina cyklistů. Co naopak vadí motoristům? Nejvíce lidem řídicí motorový stroj vadí, že cyklisté jezdí na silnici vedle sebe. Dobrou zprávou však je, že oproti jaru výrazně vzrostl podíl cyklistů, kteří používají přilbu při jízdě na kole vždy nebo téměř vždy, a to na 52 % z46 %.

Ať už na kole nebo v autě, všichni máme společný cíl

„S potěšením sleduji společné aktivity iniciativy Dám respekt a našeho oddělení BESIP. Díky celosezónním aktivitám obou uskupení se zlepšuje soužití zmiňovaných skupin, cyklistů a řidičů na komunikacích, čímž dochází ke snižování zbytečných úmrtí a těžkých úrazů. Od začátku kampaně se snažíme informovat jak řidiče, tak cyklisty o tom, že vzájemná ohleduplnost a dodržování pravidel je základem pro bezpečí všech, kdo se na silnici pohybují. Chtěl bych proto znovu apelovat na nás všechny, ať už jedeme na kole či v autě, abychom vždy mysleli na to, že všichni máme společný cíl. Tedy dostat se v pořádku domů, za našimi blízkými,“ dodal Václav Bernard, náměstek ministra dopravy.

„Za prvních 9 měsíců roku 2022 bylo evidováno 3 661 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 29 osob. Je to o 4 úmrtí méně než za stejné období v předchozím roce. Nejnebezpečnější kolize cyklistů a motoristů se stávají v křižovatkách či při nárazu vozidla zezadu do cyklisty. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nepozornost.  Dlouhodobá statistika ukazuje, že při střetu auta s cyklistou je v 58 % případů viníkem řidič vozidla a z 39 % cyklista. Vedle toho ale nesmíme zapomínat na takzvané samonehody cyklistů. Je jich 40 % ze všech nehod cyklistů. Naším cílem proto zůstává zvýšit informovanost obou skupin o bezpečném chování a pravidlech silničního provozu,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

V letošním roce iniciativa Dám respekt společně s BESIPEM připravila několik preventivních aktivit. V průběhu roku se na celoplošných televizích vysílal spot v hlavní roli s Romanem Kreuzigerem, který zaznamenaly 3 miliony dospělých. Na projektu spolupracuje vedle BESIPu a Policie ČR i Autoklub České republiky.

O výzkumu a iniciativě Dám respekt

Sběr dat probíhal ve dvou vlnách (14. 3. – 23. 3. 2022 a 23. 9. – 4. 10. 2022). Kvantitativní výzkum byl realizován online prostřednictvím panelu domácností myMAP na reprezentativním vzorku 1 020 resp. 1 007 respondentů ve věku 18 let a více. Iniciativa „Dám respekt“ vznikla v roce 2019, tehdy pod názvem „1,5 metru“. Založili ji Roman Kreuziger a další osobnosti. Dlouhodobým cílem projektu je snížit počet nehod cyklistů na českých silnicích. Iniciativa je financována z Fondu zábrany škod. Roman Kreuziger vystupuje v reklamě bez nároku na honorář.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: BESIP)

zpět na články

inzerce

nahoru