Na Vysočině už převážně jezdí jen moderní bezbariérové vlaky
České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků na Vysočině. V minulém roce byly na trať dodány elektrické jednotky RegioPanter, v tom letošním zase motorové jednotky RegioFox.
V Kraji Vysočina je provoz všech elektrických vlaků a více než 85 % motorových vlaků zajištěn moderními soupravami.
„Kraj Vysočina dlouhodobě usiluje o zlepšení veřejné dopravy. V tomto směru jsme velice aktivní v oblastech konstrukce jízdních řádů, zavedení tarifu IDS VDV a neposlední řadě i v potřebě nasazovat nová vozidla, která zajišťují jednotlivé spoje. Proto jsem velmi rád, že cestující už mohou naplno využívat 15 nových jednotek, které na základě smlouvy s dopravcem ČD kraj objednal. Samozřejmě nechceme a nebudeme v rozvoji veřejné dopravy polevovat. Už nyní připravujeme podmínky pro zajištění drážní dopravy v Kraji Vysočina od roku 2030, kdy plánujeme nově nasadit na železniční síti v Kraji Vysočina jak nová elektrická vozidla, tak i vozidla elektrobateriová,“ informoval Vítězslav Schrek, hejtman Kraje Vysočina.
V roce 2023 bylo na elektrifikované tratě na Vysočině dodáno 6 dvouvozových moderních elektrických jednotek RegioPanter, které jezdí na elektrifikovaných páteřních tratích mezi největšími městy regionu. Cestující se s nimi od loňského podzimu svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město a také na trati č. 230 z Havlíčkova Brodu přes Čáslav a Kutnou Horu do Kolína, čímž vznikla kapacitní linka propojující Vysočinu se Středočeským krajem. V tomto roce k RegioPanterům přibyly motorové jednotky RegioFox, a to v celkovém počtu 9 kusů.
„Letos dodané RegioFoxy doplňují naši již fungující zvířecí rodinu v podobě elektrických jednotek RegioPanter a menších motoráků RegioSpider původem z Německa. Když k tomu doplníme ještě vozy řady 814, tedy RegioNovy, znamená to, že už prakticky každý regionální vlak na tratích v objednávce kraje poskytuje důstojný přístup pro cestující na vozíku nebo osoby se sníženou pohyblivostí, což pokládám za opravdu důležitou pozitivní zprávu, protože moderní železnice má být přístupná všem bez rozdílu,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
RegioFoxy nabízejí cestujícím zcela moderní cestování vlakem, ať už jde o klimatizované prostory, elektrické zásuvky, palubní Wi-Fi síť či prostory pro kočárky a jízdní kola.
„Vysočina se stala jedním z průkopníků v dodávkách RegioFoxů, kdy jsme všech devět nových vlaků na tratě uvedli během jedenácti dnů v první polovině června,“ sdělil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
S RegioFoxy se mohou cestující potkat na trati z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic.
Na lokálních tratích doplňuje RegioFoxy a RegioPantery 13 jednotek RegioSpider. I tyto vozy nabízejí cestujícím klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky.
Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: TZ České dráhy)