Nebezpečné „červené“ v Pardubicích
Rychlík z Jaroměře způsobil ráno na pardubickém hlavním nádraží napjaté chvíle – projel totiž zakázané návěstidlo a narazil do zastávkového úseku. Provoz mezi hlavním nádražím a Pardubice‑centrum byl zastaven, regionální spoje mají zpoždění a vyšetřování stále pokračuje.
Událost, ač mimo koridor, opět ukazuje křehkost železniční bezpečnosti i význam moderních zabezpečovacích systémů.
Incident probudil paralelu s tragédií
Páteční ráno v Pardubicích se odvíjelo dramaticky: spěšný vlak z Jaroměře nečekaně projel návěstidlo na hlavním nádraží hlásící „Stůj“. Následně pokračoval do vedlejšího segmentu – tedy od hlavního nádraží směrem ke stanici Pardubice‑centrum – kde se provoz okamžitě zastavil. Správa železnic i České dráhy potvrdily, že koridorové spoje ze zbytku republiky nejsou dotčeny. Ale regionální vlaky nabírají zpoždění, některé byly dokonce zrušeny. Tato událost vyvolává okamžité paralely s tragickým incidentem z loňského roku, kdy podobné selhání návěstidla vedlo k vážné nehodě se čtyřmi oběťmi a desítkami zraněných. Připomíná se nutnost zavádění zabezpečovacích systémů a nedostatky, které přetrvávají i po sérii nehod.
Kdy ETCS nezabírá
Regionální spěšný vlak nepatřil do systému ETCS, který je nasazen na koridorových tratích, ale neobsahují zahrnutý vedlejší úsek mezi pardubickým hlavním nádražím a centrem. To tento incident umožnilo – vlak mohl projít na červenou bez automatiky, která by jej sama zastavila. Jak potvrzuje mluvčí Správy železnic Martin Kavka, selhání nehrozilo na koridoru, ale na „zhlaví“ – místě, kde se koleje rozvětvují. Za touto zranitelností stojí fakt, že ETCS – evropský zabezpečovací systém – nechrání veškeré úseky. Dosud byl nasazen na tratích Praha–Pardubice a dále k Českým Budějovicím, ale vedlejší větev zůstává na starých reliktech signalizace.
Provoz znovu nabíhá, ale s otazníky
Provoz mezi hlavním nádražím a centrem byl znovu umožněn po nějaké době, ovšem s pozměněnými podmínkami. Regionální rychlíky zpožďují jednotlivé jízdy, na někdejší pravidelné spoje dochází k přesměrování řady cestujících na náhradní autobusy. České dráhy i Správa železnic přislíbily obnovení běžného režimu co nejdříve, ale nyní platí omezení provozu na úseku, včetně dočasně snížené rychlosti.
Jaké otázky inspekce řeší?
Incident vyšetřuje Drážní inspekce. Hlavní otázky zní: šlo o lidský omyl, selhání signalizace nebo kombinaci faktorů? Přestože šlo o návěstidlo mimo ETCS, i toto je součástí moderního bezpečnostního prostředí. Analytici upozorňují, že selhávání lidského faktoru je relevantní – například únava nebo nedostatečné školení může být příčinou. Velmi pravděpodobná je kontrola provozních dispečerů, kvality signalizací a možných technických chyb.
Směr k radikalizaci bezpečnosti
Na mainstreamové zabezpečovací systémy navazuje tlak na okamžitou modernizaci. Ministři i experti apelují na urychlené rozšíření ETCS i do vedlejších tratí. Ministerstvo dopravy již investovalo miliardy korun do koridorů – avšak vedlejší větve stále operují na starém systému, což ohrožuje bezpečnost i pohodlí cestujících. Provoz na etapy mimo koridor je pod tlakem veřejnosti i odborné komunity. Co si z toho vzít? Pardubický incident je sice relativně nebezpečný, nezpůsobil žádné zranění, ale ukazuje fatální slabiny v systému. Bez automaticky reagujících systémů může dojít během okamžiku k selhání lidského faktoru – ale i k technickému výpadku. A to i kousek od klíčových koridorů. Ukazuje se, že prioritou musí být dokončení pokrytí ETCS a pravidelné kontroly rozvětvovacích uzlů, které zákazem výjezdu chrání. Právě systémové chyby bývají tišejší, ale mohou vést k tragédiím jako v loňských Pardubicích. Iniciativy z ČT24 i odborných kruhů apelují, že dokud se nevyřeší bývalé slabiny infrastruktury, hrozba zůstává.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima
