Nedodržení rozestupu: Pokuta 2,6 milionu
Nedávná zpráva o švýcarském řidiči, který dostal pokutu ve výši 2,6 milionu korun za nedodržení bezpečného odstupu mezi vozidly, zdůrazňuje význam tohoto pravidla v silničním provozu. Ve Švýcarsku jsou pokuty často odstupňovány podle příjmu pachatele, což znamená, že majetnější jednotlivci mohou čelit vyšším sankcím.
Sankce v Česku vs. Švýcarsku
Téma nedodržování bezpečného rozestupu na silnicích a pokut, které jsou za tento přestupek uvaleny, je nejen záležitostí v České republice, ale i v zahraničí, a to s výraznými rozdíly v přístupech k penalizacím. V České republice existují pravidla týkající se bezpečných rozestupů mezi vozidly, avšak pokuty za jejich nedodržení jsou udělovány až v případě, že dojde k dopravní nehodě. Sankce se tedy zaměřují na následky způsobené nedostatečnou vzdáleností mezi vozidly, nikoliv na samotný přestupek. Tento přístup může vytvářet dojem beztrestnosti, což může mít negativní dopad na bezpečnost na silnicích. Ve Švýcarsku je situace úplně jiná. Pokuty za nedodržení bezpečného odstupu jsou velmi přísné a jsou stanoveny podle ročního příjmu řidiče. Tento progresivní systém sankcí znamená, že čím vyšší je příjem řidiče, tím větší pokutu může obdržet. Ve Švýcarsku platí také tzv. "princip odkladu", podle kterého řidič nemusí pokutu zaplatit, pokud v následujících dvou letech neudělá jiný přestupek. Tento princip slouží jako motivace k dodržování pravidel a odrazuje od recidivy.
Vzhledem k těmto rozdílům by Česká republika mohla čerpat inspiraci z těchto zahraničních modelů, aby zvýšila bezpečnost na silnicích a motivovala řidiče k větší opatrnosti a ohleduplnosti. Policie upozorňuje, že nedodržování bezpečného odstupu je jednou z nejčastějších a zbytečných příčin dopravních nehod. V roce 2024 vzniklo v Česku přes 4 500 nehod kvůli této chybě.
Dosavadní systém, nastanou změny?
V České republice je dodržování bezpečného odstupu mezi vozidly rovněž důležité, avšak aktuálně nejsou za jeho porušení ukládány finanční pokuty. Ministerstvo dopravy v minulosti provedlo analýzu dodržování dvousekundového bezpečnostního odstupu a zjistilo, že v některých krajích je tento odstup dodržován pouze u menšího procenta vozidel. V České republice je bezpečná vzdálenost definována jako taková, která umožňuje řidiči zastavit vozidlo, aby se vyhnul srážce při náhlém snížení rychlosti nebo zastavení vozidla jedoucího před ním. V praxi to znamená například na suché vozovce při rychlosti 50 km/h – 28 metrů, při rychlosti 90 km/h – 50 metrů a při rychlosti 130 km/h – 72 metrů. Na několika úsecích dálnic byly instalovány proměnné informační tabule, které připomínají řidičům dodržování bezpečného odstupu mezi vozidly. Například na dálnici D1 u Velké Bíteše, na D5 u Zdic a na D48 u Nošovic bylo přidáno nové vodorovné dopravní značení ve formě šipek, které pomáhá řidičům odhadnout správnou vzdálenost.
Kromě těchto opatření Ministerstvo dopravy zvažuje zavedení sankcí za nedodržování bezpečné vzdálenosti. V současné době je v mezirezortním řízení návrh, aby toto porušení bylo postihováno v přestupkovém řízení. V jiných evropských zemích, jako je Německo, jsou sankce za nedodržení bezpečné vzdálenosti velmi přísné, zahrnující pokuty až 400 eur (přibližně 10 tisíc korun), dva trestné body a případně i odebrání řidičského průkazu na tři měsíce. Ministerstvo dopravy také zvažuje o zavedení systému měření nebezpečného odstupu mezi vozidly. Může se tak objevit nový přístup, který by vedl k účinnějšímu a spravedlivějšímu vymáhání pravidel bezpečné vzdálenosti.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.idnes.cz)
