Německé dráhy představily plány na rychlotrať Drážďany–Praha: Moderní spojení s nejdelším tunelem v Německu
Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) zveřejnily vizualizaci připravovaného projektu vysokorychlostní trati, která spojí Drážďany s Prahou.
Plánovaná trať by měla výrazně zkrátit cestovní dobu mezi těmito dvěma městy a nabídnout moderní a ekologicky šetrnou alternativu k automobilové a letecké dopravě. Klíčovým prvkem tohoto ambiciózního projektu je přibližně 30 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami, který se po dokončení stane nejdelším železničním tunelem v Německu.
Hlavní prvky projektu: Rychlost a kapacita
Nová trať bude kombinací modernizovaných a nově vybudovaných úseků. Trasa povede z Drážďan do Heidenau, kde se vlaky napojí na krušnohorský tunel. Na české straně bude tunel vyúsťovat u Chabařovic nedaleko Ústí nad Labem. Kromě tunelu projekt zahrnuje pokládku 46 nových kolejí a instalaci 92 výhybek. Tyto úpravy umožní provoz vysokorychlostních vlaků až do rychlosti 230 km/h a zajistí vyšší kapacitu přepravy. Trať nebude sloužit pouze osobní dopravě, ale také nákladním vlakům. Tím se má přispět ke snížení zatížení silnic kamionovou dopravou, což je důležité z hlediska ochrany životního prostředí. Významné zkrácení cestovní doby: Jedním z hlavních přínosů projektu je výrazné zkrácení doby jízdy. Po dokončení projektu bude cesta z Prahy do Drážďan trvat přibližně jednu hodinu namísto současných 2,5 hodin. Z Prahy do Ústí nad Labem se cestovní doba zkrátí na pouhých 30 minut. To z trati učiní nejen rychlou, ale i atraktivní variantu dopravy pro cestující. Propojení dvou významných měst střední Evropy má také strategický význam v rámci evropské železniční sítě. Trať bude součástí takzvaného transevropského dopravního koridoru (TEN-T), který propojuje severní a jižní Evropu.
Časový harmonogram a výzvy projektu
Realizace projektu se však neobejde bez výzev. Stavební práce na německé části by měly začít nejdříve v roce 2032, přičemž celý projekt je plánován na 12 let. Výstavba krušnohorského tunelu bude technicky i finančně velmi náročná. Odhadované náklady na německé straně dosahují několika miliard eur. Další výzvou je koordinace mezi Českou republikou a Německem, která zahrnuje nejen technické, ale i legislativní a administrativní otázky. Spolupráce obou zemí bude klíčová pro hladký průběh realizace projektu.
Dopady na dopravu a regionální rozvoj
Nová trať přinese významné ekonomické i ekologické výhody. Rychlejší spojení mezi Českou republikou a Německem podpoří obchodní a turistickou spolupráci a zlepší dostupnost regionů na obou stranách hranice. Očekává se také snížení emisí skleníkových plynů díky přesunu části dopravy z automobilů a letadel na železnici. Ekologický přínos projektu je důležitý i z hlediska evropských cílů v oblasti udržitelné dopravy. Evropská unie podporuje rozvoj železniční dopravy jako klíčového prostředku pro dosažení klimatických cílů a snížení emisí CO2. Pohled do budoucnosti: Projekt vysokorychlostní trati Drážďany–Praha představuje jeden z nejambicióznějších železničních plánů v regionu střední Evropy. Pokud bude realizován podle plánu, nabídne cestujícím nejen rychlejší a pohodlnější spojení, ale také přispěje k rozvoji udržitelné dopravy. Budoucnost tohoto projektu bude záviset na efektivní spolupráci obou států a na schopnosti překonat technické i organizační výzvy. Zveřejnění vizualizace ze strany Deutsche Bahn je dalším krokem na cestě k realizaci projektu, který může změnit způsob cestování mezi Českem a Německem na dlouhá léta dopředu.
Autor: Martina Střasáková ( Zdroj: www.zpravy.aktualne.cz )
