Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nová kampaň učí děti dopravní ohleduplnosti

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP-ČR) zahájilo novou celostátní kampaň zaměřenou na bezpečnost dětí v silničním provozu. Cílem projektu je upozornit nejmladší účastníky dopravy na nejčastější chyby, kterých se dopouštějí při pohybu po ulicích, a naučit je, jak se chovat zodpovědně a ohleduplně.

11:34 / 15. října 2025
Nová kampaň učí děti dopravní ohleduplnostii

Foto: AI

Kampaň propojuje školy, dopravní podniky i veřejnost a využívá kreativní formy, které dětem přibližují dopravní pravidla srozumitelným způsobem.

Jak kampaň probíhá

Do projektu se zapojily základní školy, školky i dětské kluby po celé České republice. Děti dostávají úkoly, které kombinují výuku s hrou – například kreslí dopravní situace, ve kterých lidé dělají chyby, nebo natáčejí krátká videa, která ukazují, jak by se měli chodci či cyklisté správně chovat. Tyto práce se následně vystavují ve vozech městské dopravy, na zastávkách nebo školních nástěnkách, kde je mohou vidět i dospělí cestující. Organizátoři vysvětlují, že právě jednoduchá vizuální forma pomáhá dětem rychle pochopit principy bezpečného chování. V kampani se objevují například situace, kdy dítě vstoupí do vozovky bez rozhlédnutí, jde přes silnici se sluchátky v uších, nebo přechází mimo přechod. Tyto obrazy jsou doplněny radami, jak podobným situacím předejít. Dopravní podniky plánují postupně rozšířit projekt i do dalších měst. Podle koordinátorů jde o jednu z nejefektivnějších forem osvěty, protože děti si nejlépe zapamatují to, co samy nakreslí nebo ztvární.

Dopravní výchova v praxi

Kampaň zároveň ukazuje, jak důležité je vracet dopravní výchovu do škol. V mnoha regionech se totiž dopravní prevence vyučuje jen okrajově, často v rámci jiných předmětů. Tento projekt proto funguje jako doplněk vzdělávání a přináší téma bezpečnosti do běžné výuky hravou formou. Učitelé, kteří se zapojili, uvádějí, že děti reagují velmi pozitivně a často přinášejí vlastní zkušenosti z reálného života. Diskutují o tom, jak se chovají chodci na přechodech, jak vnímají tramvaje, autobusy nebo cyklisty, a navrhují, co by se dalo zlepšit. Mnohé z těchto návrhů už inspirovaly městské dopravní podniky k drobným úpravám označení zastávek nebo k osvětovým aktivitám přímo ve vozidlech. Dopravní podniky také chystají krátká videa, ve kterých děti ukazují, jak správně nastoupit do vozidla, kde se držet nebo jak bezpečně vystoupit. Cílem je posílit návyky, které mohou v budoucnu předejít nehodám i zbytečným zraněním.

Význam projektu pro budoucnost

Kampaň má dlouhodobý přesah. Jejím smyslem není jen upozornit na chyby, ale hlavně budovat u dětí trvalý vztah k bezpečné dopravě a respektu k ostatním účastníkům provozu. Zároveň pomáhá vychovávat generaci, která bude citlivější vůči chování na silnicích a v městské dopravě. Podle zástupců Sdružení dopravních podniků je cílem, aby se děti staly přirozenými ambasadory bezpečnosti – tedy aby samy upozorňovaly dospělé, když vidí riskantní situace. Kampaň má ukázat, že dopravní pravidla nejsou jen povinností, ale nástrojem, který chrání životy. Díky spolupráci škol, dopravních podniků a samospráv může projekt přinést nejen zlepšení dopravní kultury, ale i konkrétní změny v praxi – například bezpečnější přechody, přehlednější zastávky či nové informační panely.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: spd-cr

zpět na články

inzerce

nahoru