Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nová tramvaj vyrobená pro Prahu má za sebou první zkušební projížďku

V plzeňském výrobním areálu Škodovky vyjela na zkušební trať první tramvaj Škoda ForCity Plus 52T vyrobená pro Prahu. Aktuálně na tramvaji probíhá dokončování interiéru a první zkoušky vozidla. Celkem je pro naše hlavní město v plzeňských dílnách rozpracováno osm tramvají. První vůz by měl po Praze začít jezdit v dubnu.

9:02 / 30. ledna 2025
Nová tramvaj vyrobená pro Prahu má za sebou první zkušební projížďkui

Foto: Nová Škoda ForCity Plus 52T. Zdroj: SDP ČR

Před více než rokem podepsal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) rámcovou smlouvu se Škoda Group na dodávku až 200 tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Pokud by byla zakázka plně využita, přesahovala by její hodnota 16,6 miliard Kč. DPP si závazně objednal čtyři desítky tramvají, přičemž 20 si podnik převezme v letošním roce a dalších 20 v tom příštím.

„První nová tramvaj 52T už je na světě! Jedná se o významný milník, protože po téměř 20 letech se Praha dočká zcela nového typu tramvají. Supermoderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T nabídnou klimatizaci, tichý provoz a pokročilý antikolizní systém. Do konce roku nám dorazí prvních 20 těchto špičkových vozů, přičemž během několika let může jejich celkový počet dosáhnout až na 200. V Praze jsme nastartovali nebývalý tramvajový boom. Nové tratě nám v hlavním městě rostou jako hřiby po dešti, a proto je nutné zásadně rozšířit vozový park. Během následujících dvou let totiž zahájíme hned několik nových tratí, třeba do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov anebo u Muzea, kde navážeme na již realizovanou trať na Václavském náměstí. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu,“ informoval Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

První tramvaj Škoda ForCity Plus 52T byla vyrobena před osmi měsíci. Ta se poprvé po zkušební trati v plzeňském výrobním areálu Škodovky projela před několika dny. Exteriér tramvaje je již plně dokončen, aktuálně na ní probíhá dokončování interiéru, oživování a první zkoušky.

„Na příjezd nových tramvají se intenzivně připravujeme. V Praze finišuje výstavba nové vozovny Hloubětín, v těchto dnech začaly předpřejímky prvních technologických celků. Právě hloubětínská vozovna bude domovem nových tramvají. Bude zde probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu. Pevně věřím, že všechny další kroky se bude výrobci dařit naplňovat podle harmonogramu a uzavřené smlouvy,“ popsal Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Brzy budou hotové i další dva vozy. Na zbylých kusech se aktuálně svařují hrubé stavby jednotlivých článků. Celkem je v Plzni rozpracováno osm tramvají, jež poputují do Prahy. První vozidlo by do pražských ulic mělo vyrazit letos v dubnu, a to formou zkušebních jízd bez cestujících.

„Dodávat tramvaje pro hlavní město naší země je pro nás nejen obrovskou ctí, ale také velkou odpovědností. Tento projekt přináší tisícům lidí napříč průmyslem v České republice stabilitu a pracovní příležitosti. Věříme, že nová tramvaj nebude pouze symbolem technologické vyspělosti, ale také důmyslu a nasazení všech, kteří se na jejím vývoji podíleli,“ doplnil Petr Novotný, CEO Škoda Group.

Po prvních zkušebních jízdách bez pasažérů budou následovat zkušební jízdy s cestujícími. Po zdárném dokončení zkušebního provozu získají tramvaje homologaci pro provoz v ČR.

Ekologická, ale i ekonomicky výhodná vozidla

Jedná se o 100% nízkopodlažní vozidla nabízející cestujícím vysoký komfort. Interiér tramvaje je prostornější, také je vybaven moderním informačním systémem. Součástí vybavení je i celovozová klimatizace.

Pro tato vozidla jsou charakteristické nižší náklady na údržbu i spotřebu energie, a to především díky elektromechanické brzdě a rekuperaci energie.

Na vývoji a výrobě nových tramvají pro Prahu spolupracuje přes 230 dodavatelů, z nichž 76 % pochází z České republiky. Projekt na dodávku nových tramvají tak nejen podporuje domácí průmysl, ale vytváří i pracovní příležitosti v naší zemi.

Technické parametry Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu

Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m

Šířka vozidla: 2,5 m

Celková kapacita vozidla: 243 (při obsazenosti 5 osob na m2)

Míst k stání: 173

Míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru = 62 % (Standardy kvality PID požadují min. 60 %) a 26 proti směru = 38 %

Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)

Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)

Brzda: elektromechanická

Průměr nových kol: 640 mm

Výška nástupní hrany: 350 mm

Dveře: 5 ks dvoukřídlé o šířce 1 300 mm a rovnoběžné s osou zastávek

Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné

Životní cyklus vozidla: 30 let

Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h

Hmotnost prázdného vozidla: 48 t

Multifunkční prostor: 2 místa pro kočárek, 2 místa pro vozíčkáře

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru