Nová trať pro Solnici/Kvasiny: Více vlaků a elektrifikace
Železniční spojnice do průmyslové zóny Solnice/Kvasiny, která je klíčová pro regionální ekonomiku a dopravu, projde rozsáhlou modernizací. Tento projekt, který byl dnes slavnostně zahájen, má za cíl výrazně zvýšit kapacitu tratě, především pro nákladní dopravu, a zároveň zlepšit podmínky pro cestující.
Důraz bude kladen na pohodlnější a rychlejší cestování, což by mělo zlepšit dostupnost této oblasti nejen pro místní, ale i pro turisty a pracovníky přicházející do průmyslové zóny.
„Díky modernizaci trati se zlepší zásobování výrobních závodů v důležité průmyslové zóně Solnice/Kvasiny. Nová nákladní stanice v koncovém úseku navíc zjednoduší sestavování vlaků s novými automobily. Potenciál ale cítíme i v osobní dopravě, nově bude možné jezdit přímým elektrickým vlakem mezi Hradcem Králové, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Financování projektu a jeho etapy
Modernizaci a elektrizaci trati mezi Týništěm nad Orlicí, Častolovicemi a Solnicí provádějí společnosti Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Pardubice a GJW Praha. Celkové náklady na tento projekt dosahují přibližně 6,7 miliardy korun.Realizace projektu Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice, 4. část byla schválena na spolufinancování z prostředků Evropské unie, konkrétně z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celkové způsobilé náklady projektu činí přibližně 3,2 miliardy korun, přičemž schválená výše podpory z EU je 80,75 % těchto nákladů, což znamená dotaci až 2,6 miliardy korun. Národní financování bude zajišťovat Státní fond dopravní infrastruktury.
Celý projekt modernizace je rozdělen do tří etap. První dvě etapy, které byly dnes zahájeny, se zaměřují na přípravu a stavební práce na nejdůležitějších úsecích trati mezi Týništěm nad Orlicí, Častolovicemi a Solnicí, a zahrnují vybudování nových nástupišť, modernizaci železničních stanic a vylepšení trakčního vedení pro elektrické vlaky. Třetí etapa se zaměří na dokončení elektrifikace a rekonstrukce zbylých úseků trati, které ještě nejsou součástí prvních dvou etap, a povede až do průmyslové zóny v Kvasinách. Tato etapa bude zahrnovat i další vylepšení infrastruktury, jako je výstavba nových nástupišť, modernizace stanic a zajištění vyšší kapacity pro nákladní i osobní dopravu. Celý projekt by měl být dokončen v roce 2027, kdy bude zajištěna plná funkčnost a efektivita celé modernizované trati.
Modernizace pro vyšší kapacitu a ekologičtější dopravu
Hlavním cílem modernizace je přizpůsobení tratě moderním požadavkům na přepravu zboží, což zahrnuje především nákladní dopravu do významné průmyslové zóny. Pro tento účel bude upravena infrastruktura, včetně zvýšení kapacity tratě a optimalizace technických parametrů pro zvýšení výkonu a efektivity. „Kapacitu trati zvýší dvě nové výhybny, narovnání některých oblouků pak umožní zavést traťovou rychlost až 120 km/h. Kompletní přestavbou projde kolejiště v Týništi nad Orlicí,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Zavedení elektrických vlaků bude klíčovým krokem, který nejen že zlepší komfort cestujících, ale také přispěje k ekologické šetrnosti celé železniční dopravy. Elektrifikace tratě pomůže výrazně snížit emise skleníkových plynů a znečištění, což bude mít pozitivní dopad na přírodní prostředí orlického podhůří.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: Správa železnic
