Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nové měřicí systémy na dálnici D4: Obavy z nedostatečného výběru pokut

Na nově otevřeném úseku dálnice D4 mezi Prahou a Pískem byl nedávno spuštěn systém pro vážení vozidel a úsekové měření rychlosti.

21:54 / 26. ledna 2025
Nové měřicí systémy na dálnici D4: Obavy z nedostatečného výběru pokuti

Foto: pinterest

Přestože je tento krok zaměřen na zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, úřady v Písku vyjadřují obavy z možného nedostatečného výběru pokut, což by mohlo ovlivnit financování provozu těchto systémů.

Fungování nových radarů a vážicích systémů

Od uvedení do provozu zaznamenávají radary na D4 převážně disciplinované chování řidičů, což vede k minimálnímu počtu udělených pokut. Tato situace, ačkoli pozitivní z hlediska bezpečnosti, vyvolává u píseckého městského úřadu obavy ohledně finanční udržitelnosti provozu měřicích zařízení. Pro zajištění jejich provozu je totiž potřeba ročně získat přibližně 6,5 milionu korun. Původní plány počítaly s instalací měřicích systémů na dvou úsecích, což mělo přinést očekávaný příjem z pokut kolem 15 milionů korun ročně. Nicméně, před koncem roku 2024 bylo rozhodnuto o zprovoznění pouze jednoho úseku, což nyní vyvolává otázky ohledně pokrytí nákladů spojených s provozem těchto technologií.

Technologické vybavení dálnice D4

Dálnice D4 je vybavena pokročilými technologiemi pro monitorování dopravy. V každém směru je instalována jedna vysokorychlostní váha pro kontrolu hmotnosti vozidel a osm úseků pro měření rychlosti. Systém je navržen tak, že každý den náhodně vybírá úseky, ve kterých probíhá měření, což má přispět k větší opatrnosti řidičů na celé trase. Data z těchto zařízení jsou průběžně odesílána příslušným orgánům k dalšímu zpracování. V případě překročení hmotnostních limitů jsou řidiči kamionů informováni prostřednictvím panelů o míře překročení, zatímco upozornění na měření rychlosti jsou zobrazována na proměnném dopravním značení.

Finanční výzvy pro místní úřady

Městský úřad v Písku, který je zodpovědný za agendu spojenou s vybíráním pokut z těchto měřicích systémů, nyní čelí výzvě zajistit dostatečné finanční prostředky na jejich provoz. Vzhledem k nižšímu počtu udělených pokut zvažuje úřad možnost propouštění nově přijatých zaměstnanců, kteří byli najati právě pro tuto agendu, a hledá způsoby, jak snížit pravidelné provozní náklady. Tato situace poukazuje na dilema, kdy úspěšné zajištění bezpečnosti a dodržování předpisů ze strany řidičů může paradoxně vést k finančním komplikacím pro instituce odpovědné za provoz a údržbu dopravních monitorovacích systémů.

 

Autor: Martina Střasáková ( Zdroj: cnn.iprima.cz )

zpět na články

inzerce

nahoru