Novinky v STK od dubna 2025
Od letošního jara, konkrétně od dubna 2025, dojde k významné změně v oblasti technických kontrol vozidel (STK) v České republice. Technici provádějící STK budou povinni odesílat osobní údaje vlastníků vozidel do evropských úřadů, Evropské agentuře pro životní prostředí a Evropské komisi.
Tato změna je součástí širšího evropského nařízení zaměřeného na zajištění bezpečnosti silničního provozu a ochrany životního prostředí.
Týká se vás nová změna na STK?
Tato změna se týká majitelů vozidel, kteří mají auto s OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring). OBFCM je technologie zabudovaná ve vozidle, která bude sdílet údaje o spotřebě paliva a emisích vozidla, ty poté budou použity pro vyhodnocení ekologického výkonu a plnění emisních limitů stanovených legislativou. Při návštěvě STK automaticky souhlasí s odběrem a odesláním dat o spotřebě paliva nebo jiných relevantních údajích z vozidla. Tento souhlas však můžete odmítnout. Pokud nesouhlasíte s načítáním a odesíláním dat prostřednictvím OBFCM, je nutné to při každé návštěvě na STK předem oznámit.
Pokud vlastníte elektromobil, auto na CNG, LPG nebo vodík, můžete být v klidu. OBFCM se na tato vozidla nevztahuje. Vozidla registrovaná před rokem 2021, malosériově homologovaná vozidla a speciální terénní vozy jsou z tohoto systému také vyjmuta. Dále se na ně nevztahuje povinnost sběru dat o spotřebě paliva a emisích CO₂. Pro zjištění, zda vaše vozidlo disponuje systémem OBFCM, můžete zkontrolovat velký technický průkaz. V oddílu věnujícímu se emisní normě bude uvedeno například "Euro 6d-ISC-FCM", přičemž písmena FCM (Fuel Consumption Monitoring System) značí, že vůz je tímto monitoringem vybaven.
Luděk Šíp, předseda Asociace STK k tomu dodává: „Od 1.1.2025 se u vozidel vyrobených po 1.1.2021 začnou z řídící jednotky vyčítat údaje o reálné spotřebě vozidla pro potřeby Evropské komise. Tento úkon je však podmíněný souhlasem řidiče. Tento souhlas se však dle evropské směrnice předpokládá, proto pokud řidič nebude chtít, aby se tyto údaje vyčítaly a poskytovaly Evropské komisi, musí vyjádřit nesouhlas, který na STK zaznamenáme a údaje se nebudou vyčítat. Vyčítání údajů se týká jen kategorií vozidel M1 a N1.“
Jaký je účel změny?
Propojení technických kontrol a databází mezi členskými státy EU má za cíl zlepšit bezpečnost silničního provozu a ochranu životního prostředí. Díky jednotnému systému výměny informací budou evropské úřady schopny rychleji identifikovat vozidla, která neprocházejí technickými kontrolami nebo mají problémy s emisemi. Výměna údajů o vozidlech napříč státy umožní efektivnější sledování a kontrolu dodržování předpisů, čímž se zvýší bezpečnost na silnicích a sníží riziko znečištění.
Zároveň se bude klást důraz na ochranu osobních údajů, aby se minimalizovala rizika spojená s jejich zneužitím. Nové požadavky na ochranu soukromí zajistí, že shromažďované informace o vozidlech a jejich vlastnících budou bezpečně uchovávány a přístupné pouze oprávněným osobám. Tento krok představuje důležitý pokrok v oblasti koordinace evropských technických kontrol a zajištění odpovědnosti vlastníků vozidel na celoevropské úrovni.
Autor: Martina Střasáková
