Otevřít menu
Doprava dnes
-

O vysokorychlostní trati se musí lépe informovat, tvrdí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

Správa železnic je jedním z hlavních vystavovatelů na brněnské konferenci a veletrhu RAIL BUSINESS DAYS. Na této akci nechyběl ani generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, který se často pouštěl do debat o vysokorychlostních tratích, které jsou podle něj a ministra dopravy Martina Kupky budoucností železniční dopravy v ČR!

23:00 / 8. června 2022
O vysokorychlostní trati se musí  lépe informovat, tvrdí generální ředitel Správy železnic Jiří Svobodai

Foto: Generální ředitel Správy železnic v našem studiu! (Autor: Petr Dejnožka)

Vedle financování je průchodnost územím největší překážkou

Vedle financování je podle Svobody průchodnost územím největší překážkou, kterou musí stavitelé vysokorychlostních tratí překonat. "Francouzi si prošli a procházejí stejnými problémy jako my, jen už jsou mnohem dál. Je potřeba stále všem vysvětlovat, co příprava a stavba obnáší, a že to není jen o tom, že někde projede vlak. Nakonec se myšlení lidí překlopilo tak, že začali uvažovat nad přínosy," řekl Svoboda.

"Samosprávy za stavbu něco chtějí. Už se třeba objevil požadavek na stavbu vyhlídky na vysokorychlostní trať, na kopec na sáňkování. Bavíme se třeba i o propojení obcí cyklostezkami, které mohou vzniknout díky novým tratím. Otevřené je i téma stavby fotovoltaických elektráren na protihlukových valech, ne vždy se staví jen stěny. A tyto elektrárny mohou dodávat elektřinu do místních budov. Tak už to u velkých projektů bývá, že je potřeba handlovat, i když to možná zní nadneseně. Ale je vůle  se dohodnout a musí to být něco za něco," pokračoval generální ředitel Správy železnic.

Francouzské zkušenosti hovoří také o tom, že poptávka po cestování vlakem je tak velká, že po otevření rychlých tratí se nesnížila frekvence provozu na konvenčních tratích, ale naopak se zvýšila. "Důležité je, aby lidé cestovali nejvýše hodinu, protože to je pro většinu z nich ještě komfortní," uvedl Svoboda.

Svoboda upozornil, některým uvažovaným variantám trasy rychlé železnice přes severní Čechy stojí v cestě továrny. "Je problém zasahovat do těžebního či chemického průmyslu a je to mnohem těžší domluva než se samosprávami," poznamenal. Objevily se i spolky aktivistů, kteří jsou proti stavbě. Podle Svobody se však často ukáže, že nemají všechny potřebné informace. "Proto musíme informovat, vysvětlovat a někdy handlovat," řekl Svoboda.

Se samosprávami se bude jednat

Téma vysokorychlostních tratí se opět více začalo probírat v pondělí 6. června na pražském nádraží, kam dorazil francouzský rychlovlak TGV. Jak generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, tak ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyzvali k tomu, aby se o vysokorychlostní tratě (VRT) začala zajímat široká veřejnost, a proto do České republiky přijel symbol VRT vlak TGV, který teď stojí na brněnském výstavišti. K diskuzím a novým poznatkům pro české vysokorychlostní tratě jsou zástupci francouzského národní dopravce na železnici SNFC, kteří chtěji svým kolegům předat důležité zkušenosti. "Další veškerá komunikace s veřejností ohledně důležité infrastrukturní stavby vysokorychlostních tratí bude skutečně otevřená. Bude možné se ptát, bude možné vidět, bude možné si osahat i ty konkrétní zkušenosti ze světa,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka na pražském nádraží u TGV. Ministr dopravy v rozhovoru pro naši redakci Dopravadnes.cz na brněnském výstavišti potvrdil, že se se samosprávami  bude jednat, což navazuje na slova generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru