Odboráři Z-Group bus zahájili sběr podpisů nutných pro vyhlášení stávky
Odborové organizace sdružující zaměstnance autobusového dopravce Z-Group bus, který sídlí ve Zlíně, ale působí v mnoha částech České republiky, zahájily sběr podpisů nutných pro vyhlášení stávky. Loni v červenci vyhlásily kvůli neúspěšnému vyjednávání o kolektivní smlouvě na rok 2021 stávkovou pohotovost, s vedením firmy se jim zatím nepodařilo dohodnout ani na kolektivní smlouvě pro letošní rok. Řekl to předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy Kroměříž Miroslav Lipner. Podle mluvčího Z-Group bus Miroslava Slaného mají řidiči od ledna navýšené mzdy a vyvolávání paniky není na místě.
Odboráři požadují vyšší odměny. Podle Lipnera dospěla jednání s vedením firmy letos v lednu k dohodě, tvrdí ale, že ji zaměstnavatel porušil. "Vydal vnitřní předpis, ve kterém udělal další omezení, na němž jsme nebyli domluvení. Byla dohodnuta hodinová mzda 150 korun a příplatek 3,30 koruny, což byla pohyblivá částka k hodinové sazbě. Byli jsme ochotni na úkor toho, že nám bylo navýšeno stravné, přijmout snížení příplatku za přesčas z 35 na 30 procent. Od zaměstnavatele ale přišlo snížení přesčasového příplatku na 25 procent a sdělil nám, že 3,30 koruny bohužel vypláceno nebude," řekl Lipner. Odboráři proto zahájili sběr podpisů mezi více než 700 zaměstnanci Z-Group bus. Aby mohli přistoupit ke stávce, musí s ní souhlasit nejméně polovina zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva týkat. "Musíme spočítat, jestli jsme splnili zákonné podmínky a pak dojde k vyhlášení stávky. Kdy k tomu dojde a jak dlouho bude případná stávka trvat, to nyní nelze říct," uvedl Lipner. I přes dlouhá a komplikovaná jednání o kolektivní smlouvě mají podle Slaného všichni řidiči Z-Group bus od ledna navýšené mzdy o pět až sedm procent. "Všichni si polepšili. A to i přesto, že v situaci, kdy není uzavřena kolektivní smlouva, na toto navýšení nemají nárok," uvedl Slaný. Připustil, že při lednovém jednání skutečně došlo mezi firmou a odboráři k dohodě na podmínkách navýšení mezd. "Když jsme vše zadali do systému, zjistili jsme, že jsme udělali chybu v ekonomických analýzách a nemůžeme si dovolit zvýšení osobního ohodnocení v podobě, jak bylo dojednáno 27. ledna. Kraj nám další peníze nepřidá a ekonomicky to není možné, nemůžeme si dovolit rozdávat něco, na co nemáme," uvedl Slaný. Proto dopravce přistoupil ke snížení dohodnutého příplatku za přesčasovou práci. O vyplácení osobního ohodnocení 3,30 koruny podle něj ještě není rozhodnuto. Mzdy ve společnosti Z-Group bus podle dřívějšího vyjádření odborářů nekorespondují s pracovními podmínkami zaměstnanců a nároky na ně kladenými. Kritizovali například množství přesčasové práce. V pátek na sociální síti zveřejnili prohlášení o přípravě nátlakových akcí, které mohou vyústit až v časově neomezenou stávku. Pod textem prohlášení jsou uvedena jména předsedů Základní organizace Odborového svazu dopravy (ZOOSD) Dopravního podniku města Brna, ZOOSD Kroměříž, ZOOSD Jablůnkov, ZOOSD ČSAD autobusy Plzeň a Odborové organizace OSPEA. Do společnosti Z-Group bus se před časem sloučilo pět regionálních autobusových dopravců z portfolia podnikatele Zdeňka Zemka. Fúze firem Krodos Bus, Housacar, ČSAD autobusy Plzeň a Autobusová doprava-Miroslav Hrouda do společnosti ČSAD Vsetín, která byla následně přejmenována, se uskutečnila na přelomu let 2020 a 2021. Skupina zajišťuje veřejnou linkovou dopravu v několika krajích, zaměstnává stovky řidičů. Publikoval: Mgr. Petr Dejnožka (zdroj: ČTK)