Otevřít menu
Doprava dnes
-

Odříznutý kout Česka: 50 kilometrů a tři hodiny v autobuse

Malá Haná, malebná oblast na pomezí Jihomoravského, Pardubického a Olomouckého kraje, čelí každodenním dopravním komplikacím. Přestože vzdálenosti mezi městy nejsou velké, nedostatečná veřejná doprava proměňuje krátké cesty ve zdlouhavé a vyčerpávající putování. Obyvatelé, studenti i senioři doufají, že chystané změny konečně přinesou zlepšení.

14:24 / 14. května 2025
Odříznutý kout Česka: 50 kilometrů a tři hodiny v autobusei

Foto: Wikipedia

Mezikrajské vyloučení a každodenní boj s dopravou

Malá Haná se nachází na rozhraní tří krajů, což by mohlo být výhodou. Ve skutečnosti je však přesně opačně – kraje se v péči o tuto oblast často míjejí. Města jako Velké Opatovice, Jevíčko nebo Jaroměřice jsou kvůli nedostatečné koordinaci dopravní politiky krajů fakticky odříznutá od větších center. Například cesta veřejnou dopravou z Velkých Opatovic do Olomouce, vzdálené necelých 50 kilometrů, může trvat i více než tři hodiny kvůli nutnosti několika přestupů. Mnoho lidí tak volí auto, kdo ho ale nemá – například studenti nebo senioři – má smůlu. Starostové obcí v regionu opakovaně apelují na zlepšení situace. „Krajské hranice by neměly znamenat bariéry v dopravě. Pokud se dostupnost nezlepší, bude se region dál vylidňovat,“ upozorňuje Dušan Pávek, starosta Jevíčka. Pro obyvatele tu není problém jen dostat se do Olomouce, ale i třeba na návštěvu sanatoria nebo k lékaři – i to často znamená přestup a dlouhé čekání na další spoj.

První vlaštovky změn: Spoje, tarify a nové dohody

Naději přinášejí nové kroky krajských úřadů. Od září letošního roku by měly začít jezdit nové nedělní spoje z Velkých Opatovic do Olomouce. Ačkoliv autobusy nepojedou přímo a budou obsluhovat více obcí, i tak jde o důležitý pokrok. Spojení bude zajištěno díky dohodě Jihomoravského, Pardubického a Olomouckého kraje, které se shodly na financování zkušebního provozu. Změny se chystají i v oblasti tarifů. Už v prosinci 2025 začne platit dohoda o uznávání jízdenek mezi Olomouckým a Pardubickým krajem v oblasti Dolní Moravy a Malé Hané. To by mělo výrazně zjednodušit cestování přes krajské hranice, které je dnes komplikované nejen přestupy, ale i rozdílnými ceníky. Od roku 2028 se pak počítá s plným uznáváním tarifů na všech linkách mezi těmito kraji, čímž se odbourá jedna z posledních bariér.

Budoucnost v poptávkové dopravě a roli železnice

Zatímco spojení na Olomouc se teprve buduje, směrem na Brno už region nabízí funkční alternativu. Kombinace autobusu a železnice – například přestup v Boskovicích na vlak do Brna – se ukazuje jako spolehlivá. „Spoj jede klasicky přes vesnice, ale pak pokračuje přímo na nádraží. Lidé jsou spokojeni,“ potvrzuje starostka Velkých Opatovic Kateřina Gerbrichová. Do budoucna se Jihomoravský kraj zaměřuje na rozvoj tzv. poptávkové dopravy. Tento model počítá s tím, že malé obce nebudou nutně obsluhovány velkým autobusem několikrát denně, ale podle potřeby menší dodávkou, která zajistí přepravu ke klíčovým spojům – například na rychlík v Letovicích. Podle zástupců společnosti Kordis by tak cesta do Brna mohla být časově srovnatelná s cestou autem, tedy kolem jedné hodiny.

Závěrem lze říci, že přestože situace zůstává složitá, kroky k jejímu zlepšení již probíhají. Nové spoje, tarifní integrace a poptávková doprava jsou prvním náznakem, že trojmezí tří krajů nemusí zůstat dopravně opomíjeným koutem republiky. Obyvatelé doufají, že tato úsilí budou pokračovat a promění se v trvalou změnu.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: idnes

 

zpět na články

inzerce

nahoru