Otevřít menu
Doprava dnes
-

Odstávek pro kamiony je zoufale málo. Stavba nových vázne

„Řidič, ten tvrdej chleba má“, zpívá Ladislav Vodička ve svém evergreenu. V jeho textu ale chybí, že kromě volantu, brzdy a plynu musí také dobře znát místo, kde během plánované přestávky odstaví svůj vůz. Podél českých dálnic je totiž odstávek zoufalý nedostatek. V současné době jich Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) eviduje 132. Nabízejí 2660 parkovacích míst pro nákladní vozy. 

11:58 / 7. března 2022
Odstávek pro kamiony je zoufale málo. Stavba nových váznei

Foto: DENÍK/Karel Pech

„To je opravdu málo. Nákladní doprava je stále hustší a dle nás v současné době chybí na dva tisíce parkovacích míst. Nejvíce pak v okolí Prahy,“ říká mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Vzhledem k rostoucímu provozu pak samo ŘSD uvádí, že v roce 2040 bude potřeba až 7600 míst. Řidiči přijíždějící na nucenou přestávku na přeplněné parkoviště, jsou vystaveni neřešitelnému problému a mnohdy nuceni porušit zákon. „Buď auto odstaví na místě, kde stát nemohou, nebo se oni i zaměstnavatel vystavují pokutě za překročení normy tachografu,“ doplnil Felix.

ŘSD hodlá situaci řešit. Kromě nových úseků dálnic, kde se odstávky stavějí automaticky, chce rozšířit kapacity na současných dálnicích. „Například odpočívky Klíčany a Siřejovice na D8, rozšíření odpočívek Mikulášov na D1, Beránka na D11či Zeleňák na D2,” sdělil mluvčí ŘSD Miroslav Veverka.

Východočeské problémy

ŘSD však u některých uvažovaných odpočívek naráží na odpor obcí. Například v roce 2020 neprosadilo plán vybudovat odpočívadlo u budoucí dálnice D35 na místě krvavých bojů Prusko-rakouské bitvy u Hradce Králové roku 1866. Nyní se k plánům rozšíření odpočívky staví negativně i obec Osice na Hradecku. Ta leží jen pár stovek metrů od dálnice D11. Státní správce silnic zde hodlá v letech 2026 až 2027 rozšířit odpočívku u benzinové pumpy.

Projekt počítá s tím, že tu vznikne parkoviště s kapacitou 516 míst, z toho 280 pro kamiony. „Záměr odpočívky Osice je naplánován z důvodu postupně zprovozňovaných úseků dálnice D35 a D11 v následujících letech a tím postupného navyšování intenzit dopravy,“ uvedl Veverka.

Plán se však nelíbí Osicím. Ty se obávají hluku, světelného smogu a také toho, že jim stavební ruch poničí příjezdové komunikace. „Je to zatím jednostranné. Chápu, že je potřeba odpočívku rozšířit, ale nelíbí se mi postoj ŘSD. Už nyní je situace kolem pumpy neutěšená a chybí tu například i protihlukové zábrany. ŘSD má však zatím pocit, že jejich věcí je jen dálnice a co je za jejím plotem, už ho nezajímá,“ kritizuje postoj ŘSD při jednání starosta obce Stanislav Bydžovský.

Protihluková ochrana však není jediným problémem. Podle starosty má ŘSD zrušit také obslužnou silnici, jíž se místní dostávají na své pozemky. „Když jsem toto nadhodil, řekli mi, že se mají ke svým pozemkům dostávat přes dálnici. A poté, co obslužnou komunikaci vystaví novou, tak nám ji převedou a budeme se o ni starat my. Prostě se zbavují problémů,“ řekl starosta a dodal ještě jednu obavu týkající se nedávno rekonstruované silnice v obci: „Obáváme se, že nám ji při stavební činnosti poničí.“

ŘSD poslední výtku vyvrací. „Po ukončení stavby provede zhotovitel takzvaný pasport, ve kterém je stav vyhodnocen vzhledem ke stavu před stavbou. Následně ŘSD zajistí opravu komunikací do původního stavu na své náklady,“ sdělil Veverka.

Parkovací místa pro kamiony – výhled na další roky:

Rok                     Počet odpočívek             Počet míst pro kamiony               Kolik míst chybí

2018                   132                                           2660                                               1560

2025                   185                                           5700                                               150

2040                   244                                          7660                                              50 přebývá

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: hradecky.denik.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru