Oprava památkové budovy na nádraží v Plzni je ve své polovině
Památkově chráněná budova hlavního vlakového nádraží v Plzni je v polovině kompletní rekonstrukce, do níž Správa železnic (SŽ) investuje 670 milionů Kč. Obnova 115 let starého objektu od základů po střechu, která začala loni v květnu, bude hotová do konce roku 2023. Na řadě je nyní střecha a fasáda.
"Provádí se zazdívky nesoudržného zdiva nalezeného po okopání omítek, podlahy v suterénu, montáž repasovaných oken, restaurátorské práce ve spodní hale, chemické čištění fasád a jejich opravy," dodala. Dva měsíce už jsou v provozu výtahy od Železniční ulice.
Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody navazuje rekonstrukce rozsáhlého objektu na modernizaci kolejišť nástupišť a dalších částí stanice, které se dělaly od roku 2011. "Funkční moderní nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města," řekl Svoboda. Podle Pistoriusové se výpravní budova takto komplexně nikdy neopravovala. Loni se rekonstrukce soustředila na zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory. Letos to jsou oprava krovu, nová střecha, fasády, podlahy s replikou historické dlažby, omítky a osvětlení.
Hlavní nádraží v renesančním a secesním slohu patří k architektonickým dominantám centrální Plzně. Na rozdíl od většiny výpravních budov v ČR stojí uprostřed kolejiště. Budova, kterou projde asi 19.000 cestujících denně, je od roku 2000 památkově chráněná.
Podle Nikoly Lörinczové z ateliéru A8000, který navrhl interiéry, bude nejvýraznější změna v horní hale, která získá charakter obchodní pasáže. Klíčovou myšlenkou obnovy je propojení nádraží s městem. "Nejvíce se změní běžný pohyb cestujících. Nově budou moci využít jasný centrální prostor pokladen, nakoupit si v pasáži a zajít před odjezdem na oběd do restaurace na nástupišti, která oživí nevyužívaný prostor za nádražím," řekla. Horní hala se prosvětlí. Nádraží podle Lörinczové změní barevnost a získá ztracenou noblesu.
Autor: Karel Geba (čerpáno z ČTK)