Otevřít menu
Doprava dnes
-

Orlická přehrada má modernizovaný lodní výtah

Včera začal na Orlické přehradě ostrý provoz modernizovaného lodního výtahu pro menší sportovní plavidla. Rozsáhlá přestavba stála 122 milionů korun. Zařízení bylo od 6. května v ověřovacím provozu a za tu dobu jej využilo 66 plavidel.

12:53 / 28. května 2022
Orlická přehrada má modernizovaný lodní výtahi

Foto: www.stavitel.cz

Ve stejném období v předchozích letech dosahoval počet lodí ke 20. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na včerejším briefingu na Orlické přehradě řekl, že obliba rekreační plavby stále roste. Za poslední desetiletí se počet vůdců malých plavidel zdvojnásobil na současných 60.000.

Práce na modernizaci výtahu začaly na podzim roku 2019. Stavbaři vybourali původní železobetonovou konstrukci a nahradili ji novou stavbou. Od letošní sezony je díky rekonstrukci možné převážet lodě dlouhé až deset metrů s hmotností do šesti tun. Původní výtah přepravoval maximálně osmimetrová plavidla o hmotnosti do 3,5 tuny.

Na 300 metrů dlouhé kolejové dráze překonává lodní výtah výšku 70 metrů. Dělníci dráhu prodloužili přibližně o 12 metrů. To je o více než 2,5 metru na výšku. Rekonstrukce umožňuje, aby byl výtah i v suchých letech, kdy hladina vody v nádrži klesne, v provozu delší dobu. Kvůli dlouhotrvajícímu suchu se dříve stávalo, že provoz lodního výtahu musel předčasně skončit. To nepříznivě ovlivňovalo plavbu.

Podle Petra Kubaly, generálního ředitele Povodí Vltavy, jde o jedinečné zařízení navržené a konstruované přímo pro orlickou hráz. "Jeho nové parametry odpovídají parametrům většiny dnešních sportovních a rekreačních plavidel používaných na našich vodních cestách," vysvětlil Kubala. A připomněl také další investice, například prohloubení plavební dráhy v úseku Podolsko – Kořensko, úpravy na vodním díle Kořensko či otevření nového vývaziště v centru Českých Budějovic. "Snažíme se, aby bylo možné při jednom nalodění zvládnout co nejdelší úsek a stávala se tak rekreační plavba co nejatraktivnější," doplnil Kupka. Podle něj má být postupně zprovozněno co nejvíce nových přístavišť a doplněna infrastruktura potřebná k dalšímu rozvoji plavby.

Kubala upřesnil, že zkušební provoz nového výtahu začal v dubnu. Takzvaný ověřovací provoz, kdy zařízení začali využívat i první rekreanti, na navázal na ten zkušební od 6. května. Obsluhovali ho ale ještě zaměstnanci dodavatele, nikoli pracovníci Povodí Vltavy. Převzetím díla byl zahájen takzvaný trvalý provoz. Provozní doba se mimo jiné rozšířila z pěti dnů v týdnu na šest. Kromě úterý  je v provozu každý den vždy od 8:00 do 11:00 hodin a od 12:00 do 18:00. Pro zájemce je připraven rezervační systém.

Orlík je nejvyšším stupněm Vltavské kaskády. Celkový objem 720 miliónů metrů krychlových z něj činí nejobjemnější přehradu České republiky. V letech 2002 a 2006 odolala přehrada velkým povodním. Povodí Vltavy plánuje vybudovat na Orlíku bezpečnostní přeliv. Ten má právě při extrémních povodních snížit zatížení vodního díla.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru