Pardubický kraj investuje do silniční infrastruktury 2,3 miliardy Kč
Z různých zdrojů půjde v letošním roce do dopravní infrastruktury v Pardubickém kraji téměř 2,3 miliardy korun. Financovány budou opravy či rekonstrukce silnic, ale i stavba mostu.
I v letošním roce budou investice do dopravy v Pardubickém kraji rekordní. Na zlepšení stavu silnic II. a III. třídy půjdou finanční prostředky z rozpočtu Pardubického kraje, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) i z programu přeshraniční spolupráce Interreg.
Některé práce byly zahájeny už v zimě, s jinými se čeká, až to počasí dovolí.
„Do oprav krajských silnic dáváme každoročně maximum prostředků, které nám krajský rozpočet umožňuje. Snažíme se také čerpat ze všech dostupných zdrojů národní i nadnárodní úrovně. V letošním roce jsme z vlastních zdrojů vyhradili na opravy, rekonstrukce a stavby částku 653 milionů korun. Dalších 140 milionů potom investujeme do velkoplošných výsprav, které využijeme u silnic, jejichž stav nepotřebuje hloubkové opravy, ale je třeba udělat nový povrch,“ popsal Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.
Pokud by došlo ke změnám v rozpočtovém určení daní, pak by výrazná část z nárůstu prostředků pro kraj šla právě do oprav silnic.
„Pokud hovoříme o tom, že by náš kraj mohl získat přibližně 1,5 miliardy korun, tak to je pro představu přibližně 150 kilometrů opravených silnic II. třídy, pokud bychom tedy všechny prostředky alokovali do oprav. Osobně předpokládám, že bychom po změně byli schopni navýšit prostředky do oprav silnic reálně o půl miliardy korun,“ řekl Netolický.
Podpora od SFDI
Jak už bylo zmíněno, kromě Pardubického kraje bude dopravní infrastrukturu v kraji financovat i Státní fond dopravní infrastruktury.
„Na stavbu dalších přivaděčů a opravy návozových tras máme zajištěny také zdroje ze SFDI. Tento fond se významně podílí například na stavbě nového mostu v Řečanech nad Labem, kde z plánované investice 236 milionů získáváme 97 milionů korun. Státní fond dopravní infrastruktury nám v minulém týdnu potvrdil další transfer pro kraje, ze kterého získáme přibližně 123 milionů korun. Jsme dobře připravení a projekty, na které se tyto zdroje dají uplatnit, zrealizujeme,“ sdělil Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.
Finance od ŘSD
Další značná finanční podpora poputuje do Pardubického kraje na podporu dopravy od Ředitelství silnic a dálnic. Spolu s krajem totiž bude ŘSD společně opravovat 15 úseků poničených při stavbě dálnice D35 v úseku Opatovice – Časy. Tím se zvedne kvalita dalších 39 kilometrů silnic.
„Tady je na místě ocenit přístup a komunikaci ŘSD, které s námi stav návozových tras pravidelně řeší,“ uvedl Valtr.
Evropské dotace
Na zlepšení stavu komunikací v Pardubickém kraji se budou dále podílet i dotace z Integrovaného regionálního programu a programu Interreg.
„V letošním roce pro modernizaci silnice využijeme program Interreg Česko-Polsko, bude to pro úsek Jablonné nad Orlicí – Mladkov v celkové délce víc než 9,5 kilometru. Předpokládané náklady činí 189 milionů korun včetně daně. Kromě samotné silnice je součástí rekonstrukce také pět mostů, modernizace odvodnění komunikace, dopravního značení, dopravně-bezpečnostních zařízení, autobusových zastávek a ošetření silniční vegetace. Cílem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu,“ informoval Netolický.
Mezi modernizace silnic, jež probíhají pomocí prostředků z Evropské unie, patří např. komunikace mezi Hrobicemi a Starým Hradištěm nebo silnice z Třemošnice po hranici Pardubického kraje.
„Bezpečnější a pohodlnější cestování po klíčových krajských komunikacích je naší prioritou. Díky evropským fondům se v posledních letech podařilo zmodernizovat mnoho kilometrů silnic a mostů druhé třídy a v tomto úsilí pokračujeme i letos. Řidiči se tak mohou těšit na bezpečné silnice, které zajistí komfortnější a plynulejší provoz pro všechny účastníky dopravy,“ oznámil Dušan Salfický, první náměstek hejtmana, v jehož gesci jsou investice.
Další opravy
„Částka se blíží 2,3 miliardám korun, což je obrovská suma. V minulém roce byla ještě o něco vyšší, v daném období totiž byly dostavěny tři dálniční přivaděče – obchvat Dašic, obchvat Rokytna a úsek Choceň – České Libchavy. V letošním roce k tomu začne stavba dalšího, a to přeložky silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit i jako obchvat Zminného,“ doplnil Valtr.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje je na počátek stavební sezony již připravená. Aktuálně se konají koordinační schůzky, na kterých se řeší to, aby komplikace s omezením dopravy byly pro řidiče co nejmenší.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje je na začátek stavební sezony připravená.
„V této chvíli máme vysoutěžené projekty přibližně za 200 milionů korun a na další probíhají výběrová řízení. Některé projekty, jako je rekonstrukce Wonkova mostu, běžely i v zimních měsících. Před několika dny se opět mohlo začít pracovat také na mostě v Hlinsku. Další projekty budeme spouštět hned, jak se obnoví provoz obaloven,“ uvedl Zdeněk Vašák, ředitel organizace.
Mezi letošní největší silniční projekty v Pardubickém kraji patří např. přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, stavba nového mostu v Řečanech či modernizace silnice Jablonné nad Orlicí – Mladkov. Seznam všech projektů budou zveřejněny na dopravním portálu Pardubického kraje na webu doprava.pardubickykraj.cz.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)
