Pardubický kraj opraví střechu historické železniční vodárny v Rosicích nad Labem
Pardubický kraj v brzké době vyhlásí výběrové řízení na opravu střechy bývalé železniční vodárny v Rosicích nad Labem. Jedná se o technickou památku pocházející z 19. století, jež slouží jako železniční muzeum.
O tom, že péče o historické památky patří mezi priority Pardubického kraje, svědčí konkrétní fakt, a to ten, že v regionu došlo ke chválení investičního záměru a zahájení výběrového řízení na opravu střechy bývalé železniční vodárny v Rosicích nad Labem. Od roku 2001 funguje tato technická památka jako železniční muzeum.
„Obnova střechy bývalé vodárny v Rosicích nad Labem, kterou jsme získali do majetku kraje na konci loňského roku, je příkladem, kdy kraj nejen spravuje svůj majetek, ale zároveň zachraňuje hodnotné historické objekty. Jde o spojení praktické potřeby s péčí o naše technické dědictví. Investice do této opravy je rozpočtována na 1,4 milionu korun včetně daně. Pokud vše půjde podle našich představ, tak by měly být všechny stavební práce provedeny v průběhu příštího roku,“ informoval Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.
Stav objektu
Aktuální stav objektu je kritický. K opravení střechy sice došlo mezi lety 2000 a 2003 Pardubickým spolkem historie železniční dopravy, nicméně technický stav konstrukcí se od té doby výrazně zhoršil. Krytina střechy je v tristním technickém stavu, navíc je zborcená. V mnoha místech pak dochází k zatékání do stropních a krovových konstrukcí. Několikaleté působení vlhkosti navíc způsobuje poškození dřevěných prvků, což může vést až k ohrožení samotné statiky objektu.
„Jedná se o havarijní stav, který nesnese další odklady. V rámci opravy bude odstraněna poškozená desková krytina, provede se vyspravení prkenného záklopu a veškeré dřevěné části krovu budou odborně ošetřeny proti houbám a škůdcům. Vzhledem k památkové ochraně objektu bude vše probíhat pod dohledem pracovníků Národního památkového ústavu,“ doplnil Dušan Salfický, 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za oblast investic.Začátek formuláře
O vodárně
Budova byla postavena v letech 1871–1873 při vzniku trati z Pardubic-Rosic do Havlíčkova Brodu.
Bývalá vodárna je nejen významnou technickou památkou, ale také hodnotnou připomínkou doby, kdy železniční dopravu poháněla pára a voda byla pro provoz lokomotiv nezbytností. Voda byla do nádrží přiváděna zděným přivaděčem přímo z Labe.
V muzeu se každoročně konají akce s doprovodným programem (např. parní víkend či muzejní noc).
Vzácný exponát
V současnosti se v budově nachází malé železniční muzeum, které se stará o řadu historických exponátů včetně unikátního motorového vozu z roku 1928. Toto vozidlo vyrobila Tatra Kopřivnice a jezdilo postupně na Šumpersku, v Chomutově, Pečkách a na Přerovsku.
V roce 1938 byl motorový vůz rekonstruován dílnami ČSD na přípojný. V tomto stavu dojezdil v Jičíně. Na konci 40. let pak byl odstrojen a skříň byla prodána mimo ČSD. Několik dalších desetiletí sloužil vůz jako zahradní domek. V letech 2013-2016 proběhla jeho celková renovace Pardubickým spolkem historie železniční dopravy. Motorový vůz M120.206 je nejstarším motoráčkem v České republice a jedním z pěti nejstarších v Evropě.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj, pshzd.cz)









