Otevřít menu
Doprava dnes
-

Pardubický kraj soutěží o peníze na moderní bateriové soupravy

Pardubický kraj přemýšlí o nákupu bateriových vlaků, které by na vybraných železničních tratích nahradily dieselové soupravy. Nákup bateriových vlaků by z velké části mohl pokrýt evropský Modernizační fond.

8:05 / 18. července 2025
Pardubický kraj soutěží o peníze na moderní bateriové soupravyi

Foto: Pardubický kraj soutěží o finance, ze kterých by nakoupil 11 bateriových souprav. Zdroj: Pardubický kraj

Pardubičtí radní schválili tento týden úmysl nakoupit moderní bateriové železniční jednotky (tzv. BEMU jednotky). Tyto tišší a pohodlnější jednotky by měly na určitých tratích nahradit stávající dieselové vlaky v okresech Ústí nad Orlicí a Svitavy, a to na dvou nových hlavních linkách: Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – Moravský Karlov a Litomyšl – Vysoké Mýto – Choceň – Česká Třebová – Moravská Třebová.

Pardubický kraj se proto rozhodl zapojit do výzvy Modernizačního fondu, programu 4b TRANSGov, který cílí na modernizaci veřejné dopravy v České republice.

„Jednalo by se o velký krok k čistější a komfortnější dopravě v našem regionu. Nové BEMU jednotky jsou klimatizované, bezbariérové, vybavené moderními bezpečnostními prvky a výrazně tišší než dieselové vlaky. To ve výsledku znamená větší pohodlí pro cestující i rychlejší a přímější spojení bez nutnosti přestupů. Každopádně máme příležitost, jak pro naše území zabezpečit skutečně nové vlakové soupravy, které by zde mohly sloužit dalších třicet let, pokud by se také všechny vedlejší tratě plně elektrifikovaly,“ popsal Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro dopravu.

Každá jednotka má kapacitu 135 míst, jejich maximální rychlost je 160 km/h a dojezd na baterii až 80 kilometrů.

Financování nových vlaků

V rámci projektu by Pardubický kraj chtěl pořídit jedenáct jednotek s využitím financí z evropské dotace a jednu jednotku bez dotačních prostředků.

„Celková hodnota projektu přesahuje dvě miliardy korun. V případě úspěchu dotací z programu TRANSGov však můžeme získat zpět až 70 procent uznatelných nákladů, což by znamenalo podporu ve výši zhruba 1,4 miliardy korun. I přesto ale bude důležité detailně vyhodnotit další finanční dopady na rozpočet kraje. Jasné budou až po jednání s dopravci a definitivním výběru dodavatelů,“ uvedl Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.

Postup při podání žádosti

V současnosti je projekt zatím v přípravné fázi. První kolo přihlášek do výzvy Modernizačního fondu, ve kterém se vybírají projektové záměry krajů, končí 31. července 2025. V případě, že kraj v dotační výzvě Modernizačního fondu uspěje, bude moci ve druhém kole podat finální žádost už s vybraným dopravcem. Samotné uvedení vlaků do provozu pak musí proběhnout nejpozději do konce roku 2032.

Ekologická doprava

Na území Pardubického kraje se nachází dva hlavní elektrifikované železniční koridory, a tak nebude nutné investovat do nové infrastruktury. Bateriové vlaky můžou tedy být nabíjené přímo z hlavních tratí, po kterých budou částečně jezdit.

„Pokud s projektem uspějeme, dočká se náš region výrazné obměny v regionální železniční dopravě bez zbytečné zátěže pro životní prostředí. V případě, že kraj potřebné finance na bateriové jednotky nezíská, půjdeme dál cestou modernizovaných dieselových souprav,“ doplnil Ladislav Valtr.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)

zpět na články

inzerce

nahoru