Plynulejší doprava mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou díky novému obchvatu
Poslední říjnový den došlo k otevření obchvatu Rytířska na silnici II/353. Stavba výrazným způsobem zlepší plynulost dopravy mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou. Nová přeložka silnice byla postavena za pouhých 8 měsíců.
V pátek 31. října proběhlo slavnostní otevření nového obchvatu Rytířska na silnici II/353. Akce se zúčastnili zástupci Kraje Vysočina, Centra pro regionální rozvoj ČR i dodavatelé stavby. Pásku přestřihli hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla, náměstek pro oblast dopravy Vladimír Novotný, radní Kraje Vysočina Jiří Horký, poslanec Radek Koten, ředitelka územního odboru IROP pro Kraj Vysočina Renáta Marková, ředitel závodu Morava jih akciové společnosti EUROVIA CZ Ludvík Šumbera, ředitel oblasti Jih společnosti COLAS Michal Altrichter a starosta obce Jamné Ľuboš Varhaník.
„Díky této investici se zásadně zlepší dopravní situace v oblasti. Nový úsek přináší bezpečnější a plynulejší propojení dvou důležitých regionálních center. Navíc jsme projekt zrealizovali za něco málo přes 90 milionů korun, tedy několik milionů pod plánovaným rozpočtem,“ sdělil Martin Kukla, hejtman Kraje Vysočina.
Lepší plynulost dopravy
Obchvat dlouhý více než jeden kilometr začíná za nájezdem na dálnici D1 u Velkého Beranova. Po rekonstrukci 500 metrů původní komunikace se nová trasa odklání severozápadně od Rytířska a napojuje se zpět na silnici II/353 u odbočky na Jamné.
„Díky obchvatu dojde k výraznému snížení dopravního zatížení v Rytířsku, což zvýší bezpečnost i komfort pro místní obyvatele. Podobné stavby jsou pro Vysočinu strategické. Dlouhodobě investujeme do zvyšování kvality silniční infrastruktury,“ uvedl Vladimír Novotný, náměstek hejtmana pro dopravu.
V rámci projektu byla provedena také výstavba dvou protihlukových stěn, nových autobusových zastávek a meteohlásky s vlastním solárním zdrojem.
Dodavatel a financování stavby
Realizaci obchvatu provedla společnost Rytířsko-Jamné_EU+CO, sdružení firem EUROVIA CZ a COLAS CZ. Stavební práce byly zahájeny v březnu letošního roku a probíhaly podle plánu bez výrazných dopravních omezení. Během výstavby došlo k vytvoření obslužné komunikace pro autobusovou dopravu, která i pro obyvatele Rytířska zkrátila dobu jízdy po objízdné trase.
Financování projektu proběhlo z krajského rozpočtu s podporou evropských fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu, který zaplatil 85 milionů korun.
Stavba nové přeložky silnice je dalším krokem v postupné modernizaci páteřní krajské silnice II/353. Již v minulosti Kraj Vysočina nechal postavit obchvaty Bohdalova, Nového Veselí, Jamného a Velkého Beranova. Všechny tyto projekty byly taktéž realizovány za výrazného přispění dotace z EU.
„Modernizace páteřních silnic v našem kraji je jednou z řady oblastí, do které dotační prostředky z IROP putují,“ připomněla Renáta Marková z Centra pro regionální rozvoj Jihlava, které projekty z pozice poskytovatele dotace administruje.
Mezi lety 2014 až 2020 získalo finanční podporu čtyřicet projektů realizovaných na silnicích II. a III. třídy v Kraji Vysočina, a to částkou 2,9 miliardy korun z prostředků EU.
„V aktuálním programovém období na roky 2021-2027 je zatím předloženo pět projektů s dotací 419 milionů korun z prostředků EU a další projekty jsou v přípravě. Kraj Vysočina patří mezi velice úspěšné příjemce dotace z IROP také v jiných oblastech veřejného života, jako je integrovaný záchranný systém, školství nebo deinstitucionalizace sociálních služeb,“ doplnila ředitelka Renáta Marková.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Kraj Vysočina)







