Otevřít menu
Doprava dnes
-

Plzeňská turbokřižovatka budí rozpaky

Nově přestavěná turbokřižovatka u obchodního centra Makro na Borských polích v Plzni čelí od prvních dnů ostré kritice řidičů. Ti si stěžují na matoucí značení, složité semafory i zmatečný provoz. Město proto muselo urychleně zasáhnout a nechat semafory přenastavit, aby zajistilo plynulejší průjezd a zmenšilo kolony, které se v místě začaly tvořit.

8:47 / 13. října 2025
Plzeňská turbokřižovatka budí rozpakyi

Foto: VINCI Construction

Změna, která měla přinést zlepšení

Křižovatka na Borských polích patří k nejvytíženějším dopravním uzlům v Plzni. Denně tudy projedou tisíce vozidel směřujících k obchodním zónám i do průmyslových částí města. Původní okružní křižovatka už nestačila náporu dopravy, proto se město rozhodlo pro její přestavbu na takzvaný turbo-kruh řízený světelnou signalizací. Projekt měl podle plánu zvýšit kapacitu a plynulost až o 40 %. Nové pruhy měly zajistit, že řidiči budou moci bezpečněji odbočovat bez nutnosti křížení směrů. Realita po otevření ale ukázala, že přechod na novou dopravní logiku není jednoduchý. Mnoho řidičů si na systém nedokázalo rychle zvyknout a v místě začaly vznikat kolony, které se rozšiřovaly i na přilehlé silnice. Podle jednoho z dopravních pracovníků, který si nepřál být jmenován, byly první dny po otevření mimořádně náročné. „Řidiči tápali, kam zařadit auto, semafory neseděly na reálný provoz a značení působilo nejasně. Museli jsme reagovat prakticky okamžitě,“ uvedl.

Seřizování semaforů a první úpravy

Na stížnosti reagovalo město i Ředitelství silnic a dálnic. Během několika dní bylo načasování světel upraveno tak, aby se vozidla z jednotlivých směrů zdržovala co nejméně. Úpravy se týkaly hlavně ranních a odpoledních špiček, kdy semafory původně zastavovaly provoz i v momentech, kdy byl přechod volný. Podle městského radního pro dopravu Aleše Tolara je třeba, aby si řidiči na novou podobu křižovatky zvykli. „Změna je výrazná, ale nutná. Každá nová dopravní stavba potřebuje čas, než se vyladí. Musíme být trpěliví,“ uvedl. Dopravní inženýři zároveň upozorňují, že podobné úpravy nejsou neobvyklé. Po spuštění provozu bývá potřeba reagovat na skutečné dopravní chování, které se liší od předpokladů v projektu. V případě plzeňské křižovatky se podle odborníků nejedná o systémové selhání, ale spíše o nedostatečnou informovanost a překotné spuštění bez dostatečné fáze testování. Další úpravy v plánu: Kromě semaforů plánuje město i další menší změny. Do konce roku má být doplněno vodorovné značení, instalovány plastové oddělovače pruhů a vyhodnoceny data o průjezdnosti. Cílem je najít ideální nastavení, které spojí vyšší kapacitu s přehledností a bezpečností. Podle informací z dopravního odboru magistrátu má celá stavba charakter pilotního projektu. Pokud se po úpravách osvědčí, mohl by být podobný model využit i na jiných místech v Plzni, kde doprava dlouhodobě trpí přetížením. Přesto se mezi řidiči i odborníky ozývají hlasy, že by bylo vhodné více komunikovat s veřejností a nové dopravní uspořádání podrobněji vysvětlit. Lepší informovanost by podle nich mohla předejít části problémů, které po otevření vznikly.

Komplikace a reakce řidičů

Reakce veřejnosti jsou zatím smíšené. Mnoho řidičů popisuje, že nové uspořádání je nepřehledné a semafory spíše zdržují než pomáhají. Na sociálních sítích se objevují ironické komentáře a fotografie, které křižovatku označují za „plzeňský labyrint“. Jiní naopak oceňují, že projekt je krokem k modernějšímu systému řízení dopravy. Podle místních obyvatel se situace po seřízení semaforů o něco zlepšila, ale provoz je stále pomalejší než dříve. V některých úsecích je třeba čekat i několik cyklů, než se řidič dostane přes celou křižovatku. Odborníci varují, že dlouhé čekací doby mohou vést k rizikovému chování, jako je vjíždění na červenou nebo zmatky při přejíždění pruhů. Zástupce městské policie uvedl, že do oblasti budou častěji vysílány hlídky, aby dohlížely na bezpečnost a pomáhaly při řízení provozu, pokud by se situace opět zhoršila.

Budoucnost nové křižovatky

Turbokřižovatka na Borských polích se tak stala symbolem odvahy modernizovat městskou dopravu, ale i příkladem, že i dobře míněné inovace mohou narazit na komplikace v praxi. Zda se projekt podaří doladit k plné spokojenosti řidičů, ukážou následující měsíce. Prozatím město slibuje, že bude situaci pečlivě sledovat a reagovat na připomínky veřejnosti. Pokud se podaří sladit všechny dopravní signály a zjednodušit značení, mohla by se plzeňská křižovatka stát vzorem pro další města, která hledají cesty, jak zvládat rostoucí dopravní zátěž.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima

zpět na články

inzerce

nahoru