Praha ruší koloběžky, kola zůstanou pod přísným režimem
Praha chystá zásadní změnu v oblasti sdílené mikromobility. Zatímco sdílená kola a elektrokola budou moci v metropoli dál fungovat pod novým regulačním rámcem, elektrokoloběžky z ulic zcela zmizí.
Město s nimi v novém systému vůbec nepočítá – důvodem jsou dlouhodobé stížnosti na jejich nevhodné používání a chaotické parkování, především v centru města.
Nový systém a přísná pravidla pro kola
Městská rada by měla do konce května schválit nový provozní rámec, který svěří správu systému Technické správě komunikací (TSK). Ta následně uzavře smlouvy s jednotlivými provozovateli sdílených kol a elektrokol. Sdílené koloběžky do systému zařazeny nebudou – nedostanou žádná vyhrazená místa pro parkování, a tudíž je provozovatelé nebudou moci dále v ulicích Prahy nabízet. Pro kola a elektrokola budou platit jasně daná pravidla. Každé vozidlo bude muset být zaparkováno výhradně na k tomu určeném místě, přičemž za každé zaparkované kolo bude provozovatel městu platit 25 korun měsíčně. Pokud bude kolo odstaveno mimo vyznačené místo, dostane provozovatel pokutu 100 korun, která se zvýší na 1 000 korun, pokud se neprovede náprava. Vyhrazená parkovací místa budou k dispozici i pro obyvatelské cyklisty. Tento krok má podpořit cyklistiku jako každodenní způsob dopravy a zároveň přispět k větší organizovanosti městské dopravy.
Dlouhodobý tlak a politická shoda
Rozhodnutí o konci sdílených koloběžek je výsledkem dlouhodobého tlaku ze strany městských částí, jako je Praha 1, kde se obyvatelé často stěžovali na neukázněné uživatele, jízdu po chodnících a nebezpečné odstavení vozítek. Podle dat TSK mají elektrokoloběžky téměř dvakrát více přestupků než kola a pětinásobek pokut. Opatření získalo širokou politickou podporu, což potvrdil i předseda zastupitelského klubu Spolu Tomáš Portlík (ODS). Tento krok je vnímán jako odpověď na problémy spojené s neukázněným používáním koloběžek, ale i jako krok směrem k bezpečnější a efektivnější městské dopravě.
Kontrola a automatizace systému
TSK bude letos kontrolovat dodržování pravidel převážně ručně. Od příštího roku se plánuje plná automatizace na základě GPS dat, která budou poskytována provozovateli. Tento systém umožní efektivní monitorování parkování a rychlou reakci na případné porušení pravidel. Provozovatelé, jako například Lime, již zaměřují svou nabídku na elektrokola, která v Praze zaznamenávají rostoucí zájem. „Budeme nadále jednat jak s městskými částmi, TSK, tak i se soukromými majiteli pozemků. V březnu jsme v Praze zahájili provoz nových elektrokol Lime, u nichž vidíme velký zájem ze strany uživatelů. Jejich celkový počet se ale bude odrážet od podmínek smlouvy,“ uvedl provozní manažer Lime Václav Petr. Město tímto krokem směřuje k organizovanější a bezpečnější podobě městské mobility, která bude nejen ekologičtější, ale i pohodlnější pro obyvatele i návštěvníky města.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima
