Praha vypadla z elitního klubu MHD: Vládne Asie a překvapilo i město bez metra
Praha si v posledních letech držela pověst města s jednou z nejlepších městských hromadných doprav na světě. V loňském žebříčku časopisu TimeOut skončila hned za vítězným Berlínem. Letos je ale situace zcela jiná – česká metropole se mezi nejlepší vůbec nedostala.
Na čele hodnocení dominují asijská města, a překvapivě vysoko se umístilo i Abú Dhabí, které přitom postrádá tradiční formy MHD, jako je metro nebo tramvaj. Co za tím stojí a jaké změny mohou Prahu vrátit zpět mezi světovou dopravní špičku?
Asijská města vedou: Hongkong, Šanghaj i Peking sbírají chválu
Letošní žebříček kvality městské dopravy vznikl na základě odpovědí více než 18 000 respondentů z celého světa. Vítězem se stal Hongkong, kde místní i návštěvníci vysoce oceňují spolehlivý, propojený a dostupný systém hromadné dopravy. Kladně ho hodnotilo 98 % dotázaných. Následují další dvě čínské metropole – Šanghaj a Peking – které se rovněž mohou pochlubit moderní infrastrukturou, vysokou frekvencí spojů a digitálními řešeními, jako je jednotná platební platforma nebo přesné sledování spojů v reálném čase.
Z devatenácti nejlépe hodnocených měst se devět nachází právě v Asii, což potvrzuje rychlý technologický a provozní pokrok dopravních systémů v tomto regionu. Města východní Asie navíc často integrují různé druhy dopravy – od vlaků přes tramvaje po trajekty – a nabízejí maximální komfort i uživatelskou jednoduchost. Jejich úspěch tak nespočívá jen v infrastruktuře, ale i v důrazu na zákaznický servis, digitalizaci a ekologii.
Praha mimo žebříček, Evropu táhne Londýn – a šokuje Abú Dhabí
Zatímco ještě loni byla Praha stříbrná, letos z elitního seznamu vypadla. Podle Alexandry Rieckové z týmu TimeOutu za to může mimo jiné změna metodiky – místo otázky na jednoduchost cestování se letos ptalo na celkový dojem z MHD. Praha si vedla poměrně dobře, ale pozitivně ji hodnotilo jen 75 % respondentů, což na umístění nestačilo. Pro srovnání: v Londýně, který byl letos nejlepší z Evropy, to bylo 86 %.
Překvapením průzkumu je čtvrté místo Abú Dhabí. Město v Perském zálivu neprovozuje žádné metro ani tramvaj a má jen několik autobusových linek. Přesto si vysloužilo vysoké hodnocení. Hraje zde roli bezpečnost, čistota a zavádění inovací – v roce 2025 zde například začala fungovat robotaxislužba s autonomními vozidly od čínské společnosti WeRide. Kromě toho město plánuje přechod na plně ekologické autobusy do roku 2050.
Praha tak vypadla z klubu měst, jejichž MHD je vnímána jako špičková nejen díky infrastruktuře, ale i přístupu k moderním trendům. Pokud chce česká metropole znovu uspět, bude muset více investovat do obnovy vozového parku, digitálních nástrojů a zaměřit se na komfort i dostupnost služeb. V době, kdy konkurence roste a technologie hrají zásadní roli, se tradiční kvalita sama o sobě nemusí ukázat jako dostatečná.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima
