Příjezdová hala v Českých Budějovicích se brzy otevře veřejnosti! Kontrolní den navštívil i ministr dopravy
Správa železnic (SŽ) stále pracuje na rekonstrukci příjezdové haly v Českých Budějovicích, práce ale spějí ke konci. Rekonstrukce jihočeské nádražní budovy probíhá od roku 2020, přičemž 1. března 2023 se otevře lidem. To na kontrolním dnu stavby potvrdil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou.
Celková rekonstrukce nádražní budovy je předmětem důležité stavby
Aktuální fáze stavby je ve druhé etapě, 1. března se na českobudějovickém nádraží otevře dokončená jižní věž s příjezdovou halou, avšak ostatní prostory se zpřístupní veřejnosti v závěru letošního roku 2023. Budějovické nádraží je chráněnou památkovou budovou. Tato památková ochrana se vztahuje i na přízemní křídla pod 1. nástupištěm na severní a jižní straně. Rekonstrukce se týká obvodového pláště, střechy, oken a dveří, interiérů a technického zázemí. Nově se využijí i nevyužité stávající prostory. Při kontrolním dnu bylo zjištěno, že finišují práce v technických prostorech v jižním přístavku a jižní věži. V této části se dokončují práce v budoucí dopravní kanceláři a místnostech pro Správu železnic. Rekonstrukcí procházejí i veřejné toalety, provizorní pokladny, zázemí dopravců a veřejné prostory. V centru objektu je hotová oprava fasády a sochařské výzdoby. Na konci rekonstrukce je i střecha nádražní budovy, přičemž památkáři řídí obnovu štukové výzdoby. Dále se pracuje na opravách vnitřních omítek haly a restaurování erbů a mozaik.
Od března bude následovat rekonstrukce severní věže a severního křídla budovy, a to včetně přípravy nových nájemních jednotek a také služebny Policie ČR. V nádražní budově by měla nově sídlit i pobočka České pošty. Současně se zprovozněním příjezdové haly se od 1. března otevře pro veřejnost také část toalet, provizorní pokladny a prodejní kiosek. Celá budova se zpřístupní veřejnosti na konci tohoto roku, konkrétně v prosinci. Do konce roku by se měl stihnout otevřít i nový hlavní vchod z Lannovy třídy, ale to není jisté. Všechny rekonstruované podchody budou bezbariérové. V komerčních prostorech vzniknou obchody. V roce 2024 by se měly odstranit provizorní poklady, přičemž se změní i některé venkovní plochy.
Tato rekonstrukce nádraží v jihočeské metropoli dává smysl, protože je velmi frekventovaným dopravním bodem
Rekonstrukce nádražní budovy v Českých Budějovicích začala v polovině roku 2020. Předpokládané celkové investiční náklady akce dosahují 894 milionů korun. Původní cena byla 689 milionů Kč. Cenu díla navýšilo nákladnější řešení statických poruch. Firmy navíc musely dělat úpravy, do kterých zasáhli památkáři. Zhotovitelem prací je společnost tvořená firmami Metrostav, EDIKT a AVERS. V dalších letech by zde měl vyrůst podjezd pod nádražím. Jihočeský kraj ho chce začít budovat v roce 2026. Loňský odhad nákladů je přibližně 2,5 miliardy korun, tunel by mohl sloužit dopravě od roku 2028. Tato rekonstrukce nádraží v jihočeské metropoli dává smysl, protože je velmi frekventovaným dopravním bodem. Mnoho cestujících přes něj jezdí na Šumavu, často se jedná o vodáky. Díky modernizaci čtvrtého koridoru se zkracuje doba cesty do Prahy. Expresy teď zvládnou zhruba 150 kilometrů dlouhou trasu za hodinu a 40 minut, v budoucnu by to mělo být 90 minut.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Správa železnic a ČTK)