Otevřít menu
Doprava dnes
-

Proč jsou nákladní železnice v USA tak úspěšné? Dá se z USA brát příklad i pro ČR?

Spojené státy zaostávají za zbytkem světa, pokud se jedná o osobní vlakovou přepravu. Ale jestli jde o nákladní železnice, tak na nich Američané dominují. V USA tyto železnic používají pro přesun jedné třetiny veškerého zboží pro vývoz a zhruba 40 % objemu pro dálkovou nákladní dopravu. Z jakého důvodu je nákladní železnice v USA tak efektivní?

8:00 / 4. dubna 2022
Proč jsou nákladní železnice v USA tak úspěšné? Dá se z USA brát příklad i pro ČR?i

Foto: Dokument Extrémní vlaky

Americké železnice jsou většinou v soukromém vlastnictví

Nákladní železnice v USA přímo soutěží s kamionovým průmyslem při přepravě zboží po celé zemi. Jedná se o přepravu všeho - od uhlí přes auta až po chemikálie. Se vzestupem společností elektronického obchodu, jako je Amazon, vlaky stále více přepravují také spotřební zboží.

Hlavním důvodem, proč jsou nákladní železnice v USA tak úspěšné, je fakt, že americká nákladní železniční síť je tvořena více než 140 tisíci mil tratí, které jsou v soukromém vlastnictví, a navíc vedou přes každý stát kromě Havaje, to vše uvedla Asociace amerických železnic.

Severní Ameriku spojuje sedm hlavních nákladních železnic. Společnosti Union Pacific a BNSF vládnou tomuto sektoru na západě. Firmy CSX a Norfolk Southern jsou primárními provozovateli na východním pobřeží, zatímco Kansas City Southern spolu s kanadským Pacifikem a Kanadou National provozují trasy na sever a jih. Amtrak, což je osobní doprava ve Spojených státech, vlastní pouze 3 % železnic v zemi a to je problém osobní dopravy za mořem.

Úspěch amerického odvětví nákladní železniční dopravy se neobešel bez výzev

V roce 2019 mělo pět špičkových železnic v USA celkové provozní příjmy více než 71 miliard dolarů, což není malé číslo. Na druhé straně se však úspěch amerického odvětví nákladní železniční dopravy neobešel bez výzev. Průmysl se vypořádal s bankroty, nedostatečnou poptávkou po uhlí a nedávnými překážkami v dodavatelském řetězci či nárůstem krádeží. Sedm nejvyšších železnic bylo navíc kritizováno za svou moc nad železničním průmyslem. Je tedy správné, aby železnice byly pod správou soukromníků?

Autor článku: Bc. Geba Karel (Čerpáno z cnbc.com)

 

zpět na články

inzerce

nahoru