Prodejce letenek Kiwi.com v covidu nepropouštěl, snaží se o lepší komunikaci
Přestože byznys brněnské společnosti Kiwi.com, která je globálním prodejcem letenek, těžce zasáhl covid, nemusela propouštět zaměstnance. Pracovníků je zhruba 1000. Vyhnout se propouštění se podařilo díky podpoře investora, jímž je společnost General Atlantic.
Po zkušenostech posledních dvou let se snaží firma zlepšit komunikaci se zákazníky a nabízet jim nové služby. Mnozí si totiž odnesli nepříjemné zkušenosti, když usilovali o vrácení peněz za letenky na lety, které byly kvůli covidu zrušené.
Jaké bylo hospodaření za loňský rok, firma teprve zveřejní. V prvním covidovém roce 2020 se její tržby propadly meziročně na třetinu, na 11,7 miliardy. Ztráta činila více než miliardu korun. O rok dříve činila ztráta 140 milionů korun. "Poslední dva roky byly extrémně náročné pro celé odvětví cestovního ruchu a stejně tak pro firmu. S vypuknutím pandemie nám klesly počty rezervací z obvyklých tisíců denně na pouhé jednotky, uzemněno bylo 97 procent všech letů. Na tak obrovský pokles jsme samozřejmě nebyli připraveni ani my, ani aerolinky. V tento moment byly prioritou tisíce cestujících. Ti, kteří zůstali uvěznění v cizině a potřebovali se vrátit domů," uvedla Černá.
Firma řadu měsíců řešila refundace. "Pravidla leteckých společností byla nejasná a neustále se měnila. V určitou chvíli jsme byli nuceni si přiznat, že letecké společnosti možná nikdy nevrátí 100 procent z toho, co zákazníkům dluží. V některých případech jsme čekali i více než rok, takže jsme se následně rozhodli z vlastní kapsy poskytnout českým zákazníkům, kteří měli na refundaci nárok, kredity za lety zasažené pandemickou situací. Nyní tyto procesy zavádíme také na dalších trzích s vědomím toho, že nám aerolinky refundace nemusí nikdy vrátit. Teď však můžeme říci, že většina zákazníků, jejichž lety byly zasaženy pandemií, byla refundována," uvedla Černá.
Nyní se již rezervace dostávají na úroveň, jaká byla před covidem. Aktuální počet rezervací za leden až dosud je dokonce vyšší než za stejné období v roce 2019. Průměrně o pětinu, v Česku dokonce o polovinu. Počty letů však porovnávat nelze, protože někteří dopravci kvůli válce na Ukrajině nemůžou část svých letů provozovat. Vedení firmy předpokládá, že cestování za rekreací se může bez problému dostat na předcovidovou úroveň a zájem o něj poroste. Avšak pandemie pravděpodobně změnila budoucnost obchodních a pracovních cest, protože řada firem zjistila, že některé záležitosti lze řešit i on-line. Ceny letenek jsou zatím nižší, než byly před covidem, ale zdražování paliv v souvislosti s válkou na Ukrajině to může změnit.
Zatímco před covidem firma velmi těžila z amerického či asijského trhu, aktuálně eviduje velmi silnou poptávku z Evropy. "Dokážeme zareagovat tak, abychom pokryli poptávku kdekoliv na světě," řekla Černá.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)